TET-harjoittelijan ajatuksia

Suomen työelämä on mennyt parempaan suuntaan ammattiliittojen ja niiden keskusjärjestöjen ansiosta, mutta vielä on pitkä matka täydellisyyteen.

Oppilaana minun mielestäni nuorille pitäisi saada enemmän työelämäkokemusta TET-harjoittelun avulla, sillä olen usein muilta oppilailta kuullut, että TET:ssä oppi aina jotain. Jotta kaikille saadaan samoja hyviä kokemuksia, työnantajien pitäisi antaa oppilaille monipuolista työtä alaan liittyen, ja itse oppilaan pitää olla aktiivinen.

Esimerkki: Kun kaverini oli TET-harjoittelussa kaupassa ja hän halusi tutustua vähän kassatyöhön vaikka vain katsomalla, hän ei uskaltanut kysyä eikä työnantaja perehdyttänyt oppilaalle mitään kassatyöstä.

Itse toivoisin työelämältä mahdollisuutta päästä käyttämään omia taitoja ja oma osaamista.

Itse toivoisin työelämältä mahdollisuutta päästä käyttämään omia taitoja ja oma osaamista. En tykkää ”jäädä kärryiltä” ja haluaisin, että myös tulevaisuudessa on mahdollisuus oppia, vaikka olisi jo töissä.

Olen jo suunnitellut omaa tulevaisuuden polkuani, johon olen laatinut monta vaihtoehtoa.
Ykkösvalintani on näyttelijä, sillä minulla on siitä jonkinlaista kokemusta ja viihdyn siinä ympäristössä. Toisaalta näytteleminen ei ole se, mitä osaan parhaiten.

Tulin STTK:hon TET-harjoitteluun kahdesta syystä. Isäpuoleni perheen jäsenet ovat enimmäkseen ammatiltaan toimittajia tai journalismin alalla ja olen pitänyt kirjoittamisesta pienestä asti. Haluaisin testata, sovinko minä kirjoitushommiin. Tässä TET-viikossa olen saanut STTK:ssa joitakin kirjoitustöitä, esimerkiksi puhtaaksikirjoitustöitä ja blogin kirjoittamisen.

Karkean arvioni mukaan noin puolet meidän luokassamme ei vielä tiedä, mitä tekisi tulevaisuudessa. Tavallaan se johtuu mielestäni siitä, että meidän opo-tunneilla on esitelty vain sellaiset työt/alat, jotka ovat jollakin tavalla tuttuja meidän elämässämme. Meille näytetään harvoin jokin työ tai ala, joka tarvitsee esimerkiksi yliopistotutkinnon – kuten finanssiala.

Ekonomistin työstä kuulin ensimmäisen kerran vasta STTK:ssa. – Koulussa aina kysytään, haluatko tietää jostain alasta/työstä ja miten päästään siihen töihin, mutta kun me emme tiedä kaikesta työstä ja kaikki tuttu työ on jo esitetty, vastaamme aina ei. Tämä asia pitää mielestäni opo-tunneilla korjata.
Vaikka opo-tunneilla opetetaan paljon työelämästä ja työstä/alasta, siellä puhutaan vain vähän tai ei ollenkaan työntekijöille kuuluvista eduista, esimerkiksi sellaisista kuin ammattiliitto tai vuosiloma.

STTK toimii minun mielestäni parhaiten tämän TET-harjoitteluni aikana. Tunnen, että minusta välitettiin ja minua on kohdeltu hyvin. Kun minulla on ollut jotain kysyttävä, minulle selitetään asiat yhtä tarkkaan kuin opettajat selittäisivät oppilaille jotain.

Minua harmittaa vain se, että en ole voinut olla tekemisissä kaikkien kanssa ajanpuutteen ja kiireen takia – varsinkaan meidän pomomme Antti Palolan kanssa.

Minh Pham Xuan
Kirjoittaja on Helsingin Laajasalon yläasteen 9. luokan oppilas.
Hän oli tet-harjoittelussa STTK:ssa 11.-15.11. 2019.

***

STTK: Nuoret tarvitsevat työelämään siirtymistä tukevaa ohjausta

Ajankohtaista

26.4.2024

Ammattiliitto Pron edustajisto: kehysriihen päätökset eivät rakenna pitkäjänteistä kasvua

Lue
26.4.2024

Raskaus- ja perhevapaasyrjintä – totta vai tarua?

Lue
26.4.2024

SuPer: Hallituksen päätös rokotusoikeuden laajentamisesta on oikea

Lue
25.4.2024

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestöiltä yhteinen kannanotto ministeri Anna-Kaisa Ikoselle – sotealan työntekijöiden vaalikelpoisuus palautettava

Lue
24.4.2024

SuPerin Paavola: Asiakkaalle suunniteltu kotihoito jää usein toteutumatta

Lue
23.4.2024

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille

Lue
22.4.2024

Suomen työmarkkinatilanne herättää kansainvälistä huomiota

Lue
22.4.2024

Yksityisen opetusalan työriidan sovintoesitys hylättiin – lakko useissa oppilaitoksissa 23.–24.4.

Lue