STTK edellyttää sote-uudistuksessa hyvää henkilöstöpolitiikkaa

STTK korostaa sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksessa henkilöstön huomioimista. Uudistus on merkittävä eikä sen toteutuminen onnistu ilman ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilöstöä.

– Henkilöstöä koskevat vaikutusarvioinnit on tehtävä osana valmistelua ennen lopullista päätöksentekoa. Saumaton yhteistyö henkilöstön edustajien kanssa helpottaa uudistusta, korostaa STTK:n sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Työläjärvi.

STTK:n kentässä on noin 250 000 eri sote-alojen ammattilaista. Henkilöstön kannalta on tärkeää, että tieto uudistuksista ja muutoksista liikkuu nopeasti.
– Epätietoisuutta voidaan välttää, kun tiedetään ajoissa, ketkä siirtyvät uusien itsehallintoalueiden palvelukseen ja millaiset ovat palvelussuhteen ehdot. Työnantajavaihdokset on hoidettava liikkeen luovutusta koskevien sääntöjen ja periaatteiden mukaisesti hyvällä yhteistoimintamenettelyllä. STTK edellyttää myös, että siirtyvien henkilöiden palvelussuhteen ehtoja ei heikennetä.

STTK pitää 15 aluetta lukumäärältään suurena, mutta hyvä lopputulos voidaan varmistaa lainsäädännöllä ja yhteistyöllä alueiden kesken.
– Hallitsematon kilpavarustelu ja perusteettomat investoinnit alueilla on torjuttava, jotta turvataan kustannustehokas ja uusiin rakenteisiin soveltuva infrastruktuuri, Työläjärvi korostaa.

Nyt kun tulevaisuuden sote-rakenteet ovat hahmottuneet, varsinaisten palvelujen sisältöä on uudistettava asiakaslähtöisesti terveys- ja hyvinvointihyötyjä painottaen. Kustannuksien hallinta edellyttää kaikkien koulutettujen henkilöstöryhmien koko osaamisen hyödyntämistä ja työnjaon ennakkoluulotonta uudistamista.
– Etäpalveluja ja tietoteknisiä sovelluksia on nopeasti lisättävä samalla kun erityisosaamista keskitetään, Työläjärvi toteaa.

Yksityisellä sektorilla ja järjestöillä tulisi STTK:n mielestä olla sote-palveluissa täydentävä rooli.
– Yksityisten palvelujen todennäköinen laajentuminen ja keskittyminen suurimpiin kaupunkeihin sekä isoimmille palveluntuottajille on huolestuttavaa. Myös kokonaiskustannukset voivat riistäytyä ja siten uhata hankkeen tavoitetta kustannussäästöihin.

Lisätietoja STTK:ssa:

Sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Työläjärvi, 040 8272988

Ajankohtaista

22.5.2024

Jytyn liittovaltuusto: Suomen on edistettävä pikaisesti palkka-avoimuusdirektiivin saattamista lainsäädäntöön – ”Palkkatasa-arvossa ei pidä tyytyä minimiin”

Lue
22.5.2024

Raskaus- ja perhevapaa ei oikeuta työnantajaa palkkasyrjintään 

Lue
21.5.2024

Tehyyn tulee paljon yhteydenottoja raskaus- ja perhevapaasyrjinnästä

Lue
21.5.2024

Yksinkertaistamisen sijaan EU:n uudet finanssipolitiikan säännöt monimutkaistuvat 

Lue
20.5.2024

SAK, STTK, SEL ja Pro: Leipomotyölain kumoaminen lisää alan terveysriskejä ja alentaa ansioita

Lue
20.5.2024

Hallituksen “tehokkaat” kitkemiskeinot lisäävät raskaus- ja perhevapaasyrjintää 

Lue
17.5.2024

SuPerTk hakee jäsensihteeriä vakituiseen työsuhteeseen

Lue
17.5.2024

Selvitystyö pelastustoimen valtiollistamisesta käynnistettävä pikaisesti

Lue