SuPerin yksityissektorin kysely: Hoitajien työaikaa menee edelleen siivoamiseen ja pyykkäämiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti yksityissektorilla työskenteleviltä jäseniltään tilannetta kevään ns. hoivakriisin jälkeen. Työnantajat olivat luvanneet lisätä henkilöstön määrää ja korjata työoloja. Selvityksen alustavat tulokset kertovat, että korjauksia ei ole tehty siinä määrin kuin työnantajat ovat antaneet ymmärtää. Hoidon laatu ja hoitajien työolot eivät ole parantuneet hoivakriisin jälkeen. Kyselyyn vastasi noin 2 000 superilaista, jotka työskentelevät Attendolla, Esperissä, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa.

Hoidon laatu ei ole parantunut hoivakriisin jälkeen

Kyselyssä selvitettiin, miten hoidon laatu koetaan hoivakriisin jälkeen. Attendon, Esperin, Mehiläisen ja Pihlajalinnantyöntekijöistä vähintään kaksi kolmesta vastasi, että hoidon laatu ei ole parantunut.

Keväällä mediassa nousivat esiin yksityisen sektorin ongelmat vanhustenhoidossa. Hoivakodeissa paljastui useita puutteita ja epäkohtia. Henkilöstömitoitus alittui monessa yksikössä, ja mitoitus koettiin riittämättömäksi. Hoitajat toivat esiin eettistä kuormaa siitä, että he eivät voi hoitaa niin hyvin kuin haluaisivat ja pitäisi. Työnantajat lupasivat asiaan pikaista muutosta. Kyselyn mukaan näyttää siltä, että työntekijöitä ei ole aidosti kuultu eikä epäkohtiin ole puututtu riittävästi.

Hoitajat siivoavat, pyykkäävät ja/tai tekevät ruokahuoltoa joka päivä

SuPer on ehdottomasti sitä mieltä, että hoitajien tulee keskittyä vain hoitotyöhön ja tukityöhön on palkattava työntekijät erikseen. Hoitajien työajasta menee edelleen iso osa muuhun kuin varsinaiseen hoitotyöhön.

Attendon, Esperin, Mehiläisen ja Pihlajalinnan työntekijöistä yli kaksi kolmasosaa vastasi, että työtehtäviin kuului joka päivä siivousta, pyykkäystä ja/tai ruokahuoltoa.

Työntekijöiden määrää ei ole lisätty asiakkaiden hoitoisuuden noustessa

SuPer on vaatinut lakiin 0,7:n vähimmäishenkilöstömitoitusta ja se on toteutumassa. Tällä hetkellä käytössä on suositus 0,5:n minimimitoituksesta. Mitoitusta on kuitenkin nostettava hoitoisuuden mukaan, esimerkiksi saattohoitotilanteissa tai muistisairaiden hoidossa.
Jokaisen neljän konsernin työntekijöistä yli 70 prosenttia vastasi, että työntekijöiden määrää ei ole lisätty asiakkaiden hoitoisuuden noustessa eli asiakkaiden tarpeiden mukaan.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, 050 385 8042

Ajankohtaista

25.4.2024

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestöiltä yhteinen kannanotto ministeri Anna-Kaisa Ikoselle – sotealan työntekijöiden vaalikelpoisuus palautettava

Lue
24.4.2024

SuPerin Paavola: Asiakkaalle suunniteltu kotihoito jää usein toteutumatta

Lue
23.4.2024

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille

Lue
22.4.2024

Suomen työmarkkinatilanne herättää kansainvälistä huomiota

Lue
22.4.2024

Yksityisen opetusalan työriidan sovintoesitys hylättiin – lakko useissa oppilaitoksissa 23.–24.4.

Lue
22.4.2024

Simpukkapatoja ja työelämän lainsäädäntöä

Lue
19.4.2024

Meto: Puunkuljetukset ovat vaarassa

Lue
18.4.2024

STTK-Opiskelijat: Kehysriihen päätökset uuvuttavat opiskelijat ja viivästyttävät valmistumista

Lue