TKI-politiikka tarvitsee strategiaa

Kirjoittaja:

Tom-Henrik Sirviö

ekonomisti

Profiili

Suomalaiseen talouspoliittiseen keskusteluun on yhä voimakkaammin uinut tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa koskeva keskustelu, jonka yhtenä keskeisenä tavoitteena on tuottavuuskasvun vauhdittaminen. Tällä viikolla pohdinta sai yhden uuden aloitteen tuekseen, kun valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan puitteissa tehty Tuottavuutta edistävät politiikkatoimet ja yrityssektorin dynamiikka -raportti julkaistiin.

Selvitys on olennainen lisä keskusteluun, mutta varsinaisesti mitään uutta siinä ei kuultu. Tuottavuutta kasvattaviksi toimiksi lueteltiin tuttuja toimenpiteitä kuten työvoiman osaamisesta huolehtimista ja osaavan työvoiman saatavuuden varmistamista.  On perusteltua ajatella, että juuri työvoiman osaamiseen liittyvät toimet kasvattaisivat niin TKI-panostuksia kuin tuottavuutta pitemmällä aikavälillä.

Kun politiikkasuosituksissa ei ollut varsinaisesti mitään uutta, huomio kiinnittyy raportin muihin luonnehdintoihin. Raportissa todetaan, että TKI-politiikkaa pitää johtaa strategisesti muttei orkestroiden. Orkestroinnilla viitataan aiempaan valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan sarjassa julkaistuun selvitykseen, jossa orkestrointi nähtiin yhdeksi missiolähtöisen innovaatiopolitiikan osaksi. Kyseisessä selvityksessä orkestrointi määriteltiin politiikan määrätietoiseksi ja johdonmukaiseksi johtamiseksi, jossa myös hallinnan keinot ja ohjaus uudistuvat. 

Työvoiman osaamiseen liittyvät toimet kasvattaisivat niin TKI-panostuksia kuin tuottavuutta pitemmällä aikavälillä.

Myös TKI-politiikka tarvitsee strategian ja selkeää johtamista. Silloin tarpeettoman kriittinen suhtautuminen niin orkestrointiin kuin oikeastaan koko missiolähtöiseen innovaatiopolitiikkaan vaikuttaa oudolta. Kaikista kummallisinta on, että uudemmassa selvityksessä jätetään kokonaan huomioimatta aihepiirin uusin kansainvälinen tutkimus, jossa kekseliäitä koeasetelmia hyödyntäen on löydetty yhä enemmän tukea vahvan strategisen harkinnan ja missiolähtöisen innovaatiopolitiikan onnistumisille. 

Esimerkiksi tuoreessa työpaperivaiheessa olevassa tutkimuksessa esitetään näyttöä Nasan avaruusohjelman taloudellisista hyödyistä. Jo julkaistussa tutkimuksessa nousee esiin aluesidonnaisen TKI-toiminnan hyödyt. Onpa tutkimusta Suomestakin, kun sotakorvausten on näytetty vaikuttavan positiivisesti talouden rakennemuutokseen maataloudesta korkeamman tuottavuuden aloille. 

Rakennemuutoskeskustelu liippaa olennaisesti myös teollisuuspolitiikan puolelle. TKI-poliittisen ja teollisuuspoliittisen keskustelun tulisikin kulkea käsi kädessä. 

Suomen nykyinen tilanne ei luonnollisestikaan ole sama kuin Yhdysvalloissa 1960-luvulla tai Suomessa 1940-luvulla, mutta uusi kirjallisuus tarjoaa kiinnostavia näkökulmia strategisen harkinnan ja missiolähtöisyyden vaikutuksista taloudelle. Näistä pitäisi vähintäänkin keskustella avoimesti eikä vain toistella vahvemmin johdetun innovaatiopolitiikan mahdollisten epäonnistumisten mantraa. Tämä on kestämätön tapa käydä keskustelua TKI-politiikan tulevaisuudesta ja tuottavuuden kasvattamiseen tähtäävistä keinoista.

Tom-Henrik Sirviö
Kirjoittaja on STTK:n ekonomisti

Ajankohtaista

13.12.2024

Osaamishuipulle ei päädytä vahingossa 

Lue
12.12.2024

STTK: Raskaus- ja perhevapaasyrjintä poistuu lainsäädäntöä parantamalla 

Lue
12.12.2024

Muutoksen moninaisuus haastaa työelämän kehittämisen

Lue
11.12.2024

Taksimatkojen enimmäiskorvaukset vuodelle 2025

Lue
11.12.2024

Kilpailukyky ennätystasolla – palkankorotuksia tarvitaan tukemaan kokonaiskysyntää

Lue
4.12.2024

Meto ja YT: Metsäalalla työskenteleviin kohdistetut paineet ja kritiikki ovat liikaa

Lue
4.12.2024

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Kasvu edellyttää osaamisen vahvistamista

Lue
4.12.2024

KthLiitto: Kela vähentää henkilöstöä ja toimitiloja vuonna 2025

Lue