STTK: Elinikäisen oppimisen roolia korkeakoulutuksessa vahvistettava

Lisätietoja:

Riina Nousiainen

asiantuntija, koulutus ja osaaminen

Profiili

Työelämän osaamistarpeet ja ammattirakenteet muuttuvat vauhdilla. Rutiinityön osuus vähenee ja korkeaa osaamista edellyttävien töiden osuus kasvaa. Osaaminen on tärkein keinomme menestyä globaalissa kilpailussa, ja korkeakoulutus on avainasemassa tuottamassa uutta osaamista. Pitämällä ovet auki koulutukseen työelämän eri vaiheissa edistämme samalla työllisyyden ja tuottavuuden kasvua.

– Korkeakoulutukseen tehdyt säästöt eivät ohjaa automaattisesti järkevämpään toimintaan. STTK:n mielestä resurssien käyttöä voitaisiin tehostaa vahvistamalla suomalaisen koulutuksen duaalimallin hyviä puolia. Ammattikorkeakouluille ja yliopistoille on omat tarpeensa ja tehtävänsä, ja työelämässä tarvitaan eri tavoin suuntautunutta korkeatasoista osaamista, STTK:n koulutuspoliittinen asiantuntija Riina Nousiainen toteaa.

STTK:n keskeiset korkeakoulupoliittiset teesit:

1. Korkeakoulurakenteiden uudistamisen tulee perustua opetuksen ja tutkimuksen laadun parantamiseen sekä tiiviiseen työelämän kanssa tehtävään yhteistyöhön.
2. Korkeakoulutusta on uudistettava mahdollistamaan vahvat osaamiskeskukset sekä vähentämällä päällekkäistä koulutustarjontaa ja järjestelmän hajanaisuutta. Maantieteellisesti tasapuolinen koulutuspaikkojen jako on syytä säilyttää.
3. Kaikilla toisen asteen opinnot päättävillä on oltava yhtäläiset valmiudet ja mahdollisuus päästä korkeakoulutukseen. Pääsy korkeakoulutukseen on mahdollistettava myös pitempään työelämässä toimineille.
4. Korkeakouluopiskelun on oltava mahdollista kaikille sosio-ekonomiseen taustaan katsomatta. Siksi korkeakoulutuksen tulee olla maksutonta. Opintotukijärjestelmän on tuettava tavoiteajassa valmistumista turvaamalla opiskelijan mahdollisuus kokoaikaiseen opiskeluun.

Perinteisesti suurimmat koulutuspanostukset tehdään ennen työuran alkua. Tämä ei ole kestävä toimintatapa, kun ammattirakenteet uudistuvat ja työurat pidentyvät. Meidän onkin pystyttävä hyödyntämään koko työikäisen väestön osaamispotentiaali nykyistä paremmin koko työuran ajan.

STTK:n keskeiset elinikäistä oppimista koskevat teesit:

1. Korkeakoulujen koulutustarjontaa on laajennettava uudenlaisiin koulutusohjelmiin, jotka tarjoavat koulutetuille aikuisille mahdollisuuden suorittaa korkeakoulututkinto. Ohjelmat on voitava suorittaa työn ohessa tai oppisopimuksena. Aiempi osaaminen on tunnustettava täysimääräisesti, jotta valmistuminen on nopeampaa.
2. Tutkinnoissa tulee huomioida nykyistä paremmin esimies- ja työnjohtotehtävissä tarvittava osaaminen. Esimiestyössä tarvittavaa osaamista on voitava hankkia myös tutkinnon suorittamisen jälkeen avoimessa korkeakoulussa, erikoistumiskoulutuksena tai täydennyskoulutuksena.
3. Avointa korkeakouluopetusta tulee kehittää korkeakoulujen yhteistyönä ja työelämälähtöisinä opintokokonaisuuksina (esim. korkeakouludiplomi). Väylä tutkinto-opiskelijaksi tulee avata kaikille tarvittavan määrän avoimia korkeakouluopintoja suorittaneille.
4. Pitemmällä aikavälillä tarvitaan yksilöille suunnattuja uudenlaisia kannusteita osaamisen kehittämiseen. Tällainen kannuste voisi olla ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon suorittaneille myönnettävä täydennyskoulutusseteli.

Torstaina 2.2. pidetään STTK:n ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen yhteistyöseminaari Porvoossa teemalla ”Ketterä tulevaisuuden osaaminen ─ Työelämän muuttuvat tarpeet ja miten ammattikorkeakoulut vastaavat niihin?” Seminaari järjestetään Porvoossa.

Lisätietoja:

STTK:n koulutuspoliittinen asiantuntija Riina Nousiainen, puh: 050 310 6056

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 540 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

***

STTK ja Arene: Suomi tarvitsee yli vaalikausien ulottuvan korkeakoulupoliittisen vision

Ajankohtaista

27.3.2023

STTK: Seuraavalla hallituskaudella tarvitaan enemmän ja eettisempää maahanmuuttopolitiikkaa

Lue
27.3.2023

Tehy: Suomen ja HUSin pystyttävä parempaan – hoitajapulaa ei voi sysätä muiden maiden ratkaistavaksi

Lue
27.3.2023

Työyhteisö: Kannettava kuorma vai kannatteleva voima?

Lue
27.3.2023

Koulutustason lasku on pysäytettävä, koulutuksesta leikkaamalla se ei onnistu

Lue
22.3.2023

Autoliikennealoille syntyi uusi kaksivuotinen sopimusratkaisu

Lue
22.3.2023

Super ja La Carita -säätiö palkitsivat kolme työyhteisöä laadukkaasta vanhustyöstä

Lue
22.3.2023

Jokaisen äänellä on väliä

Lue
22.3.2023

Ministeriön ja tutkimuksen sopeutusvisiot – ei aina yksi yhteen

Lue