Työmarkkinakeskusjärjestöt vetoavat syrjimättömän työelämän puolesta
Tasa-arvoinen, yhdenvertainen ja monimuotoinen työelämä on suomalaiselle yhteiskunnalle välttämättömyys. Syrjimättömyyden tulisi olla kaikissa työyhteisöissä itsestäänselvyys.
Yhdenvertaisuus on jokaiselle kuuluva perusoikeus ja ihmisoikeus. Yhdenvertaisuus työelämässä tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta esimerkiksi heidän iästään, alkuperästään kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan tai vakaumuksestaan, mielipiteestään, poliittisesta toiminnastaan, ammattiyhdistystoiminnastaan, perhesuhteistaan, terveydentilastaan, vammaisuudestaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä.
Suomessa yhdenvertaisuudesta säädetään yhdenvertaisuuslaissa. Yhdenvertaisuuslain tarkoituksena on edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää sekä tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa. Yhdenvertaisuuslaissa on säädetty jokaisen työnantajan velvollisuudesta edistää yhdenvertaisuutta työpaikalla. Työpaikoilla, joissa on vähintään 30 työntekijää, on tehtävä yhdenvertaisuussuunnitelma. STTK mielestä vähintään 30 työntekijän raja on liian korkea, sillä se jättää liian monen työpaikan ja työntekijän yhdenvertaisuussuunnitelman ulkopuolelle.
Uutinen
Tiedote
Blogi
Lausunto
Blogi
Blogi