SuPerin yksityissektorin kysely: Hoitajien työaikaa menee edelleen siivoamiseen ja pyykkäämiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti yksityissektorilla työskenteleviltä jäseniltään tilannetta kevään ns. hoivakriisin jälkeen. Työnantajat olivat luvanneet lisätä henkilöstön määrää ja korjata työoloja. Selvityksen alustavat tulokset kertovat, että korjauksia ei ole tehty siinä määrin kuin työnantajat ovat antaneet ymmärtää. Hoidon laatu ja hoitajien työolot eivät ole parantuneet hoivakriisin jälkeen. Kyselyyn vastasi noin 2 000 superilaista, jotka työskentelevät Attendolla, Esperissä, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa.

Hoidon laatu ei ole parantunut hoivakriisin jälkeen

Kyselyssä selvitettiin, miten hoidon laatu koetaan hoivakriisin jälkeen. Attendon, Esperin, Mehiläisen ja Pihlajalinnantyöntekijöistä vähintään kaksi kolmesta vastasi, että hoidon laatu ei ole parantunut.

Keväällä mediassa nousivat esiin yksityisen sektorin ongelmat vanhustenhoidossa. Hoivakodeissa paljastui useita puutteita ja epäkohtia. Henkilöstömitoitus alittui monessa yksikössä, ja mitoitus koettiin riittämättömäksi. Hoitajat toivat esiin eettistä kuormaa siitä, että he eivät voi hoitaa niin hyvin kuin haluaisivat ja pitäisi. Työnantajat lupasivat asiaan pikaista muutosta. Kyselyn mukaan näyttää siltä, että työntekijöitä ei ole aidosti kuultu eikä epäkohtiin ole puututtu riittävästi.

Hoitajat siivoavat, pyykkäävät ja/tai tekevät ruokahuoltoa joka päivä

SuPer on ehdottomasti sitä mieltä, että hoitajien tulee keskittyä vain hoitotyöhön ja tukityöhön on palkattava työntekijät erikseen. Hoitajien työajasta menee edelleen iso osa muuhun kuin varsinaiseen hoitotyöhön.

Attendon, Esperin, Mehiläisen ja Pihlajalinnan työntekijöistä yli kaksi kolmasosaa vastasi, että työtehtäviin kuului joka päivä siivousta, pyykkäystä ja/tai ruokahuoltoa.

Työntekijöiden määrää ei ole lisätty asiakkaiden hoitoisuuden noustessa

SuPer on vaatinut lakiin 0,7:n vähimmäishenkilöstömitoitusta ja se on toteutumassa. Tällä hetkellä käytössä on suositus 0,5:n minimimitoituksesta. Mitoitusta on kuitenkin nostettava hoitoisuuden mukaan, esimerkiksi saattohoitotilanteissa tai muistisairaiden hoidossa.
Jokaisen neljän konsernin työntekijöistä yli 70 prosenttia vastasi, että työntekijöiden määrää ei ole lisätty asiakkaiden hoitoisuuden noustessa eli asiakkaiden tarpeiden mukaan.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, 050 385 8042

Ajankohtaista

27.9.2022

Pro hakee sopimusasiantuntijaa Helsinkiin ja Lahteen

Lue
26.9.2022

Työn tulevaisuus -tapahtuma Tennispalatsissa

Lue
23.9.2022

Tehy ja SuPer vahvistavat: Oulun kaupungin kotihoidon lakko alkaa 27.9.

Lue
23.9.2022

Suomalaiset tilastoissa

Lue
21.9.2022

SuPerin Paavola: Valtion on tuettava myös lähihoitajien osaamisen varmistamista ja korvattava työelämässä oppimisen kustannukset työpaikoille

Lue
20.9.2022

SuPerin Paavola: Pakkolaki ei poista hoitajapulaa mutta teki päättäjille selväksi miten tärkeää työtä hoitajat tekevät

Lue
20.9.2022

SuPer ja Tehy eivät aloita käräjäoikeuden kieltämää lakkoa Helsingin kotihoidossa

Lue
20.9.2022

Tehy: Hoitajat eivät unohda, pakkotyölaki jättää syvät haavat 

Lue