SuPerin yksityissektorin kysely: Hoitajien työaikaa menee edelleen siivoamiseen ja pyykkäämiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti yksityissektorilla työskenteleviltä jäseniltään tilannetta kevään ns. hoivakriisin jälkeen. Työnantajat olivat luvanneet lisätä henkilöstön määrää ja korjata työoloja. Selvityksen alustavat tulokset kertovat, että korjauksia ei ole tehty siinä määrin kuin työnantajat ovat antaneet ymmärtää. Hoidon laatu ja hoitajien työolot eivät ole parantuneet hoivakriisin jälkeen. Kyselyyn vastasi noin 2 000 superilaista, jotka työskentelevät Attendolla, Esperissä, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa.

Hoidon laatu ei ole parantunut hoivakriisin jälkeen

Kyselyssä selvitettiin, miten hoidon laatu koetaan hoivakriisin jälkeen. Attendon, Esperin, Mehiläisen ja Pihlajalinnantyöntekijöistä vähintään kaksi kolmesta vastasi, että hoidon laatu ei ole parantunut.

Keväällä mediassa nousivat esiin yksityisen sektorin ongelmat vanhustenhoidossa. Hoivakodeissa paljastui useita puutteita ja epäkohtia. Henkilöstömitoitus alittui monessa yksikössä, ja mitoitus koettiin riittämättömäksi. Hoitajat toivat esiin eettistä kuormaa siitä, että he eivät voi hoitaa niin hyvin kuin haluaisivat ja pitäisi. Työnantajat lupasivat asiaan pikaista muutosta. Kyselyn mukaan näyttää siltä, että työntekijöitä ei ole aidosti kuultu eikä epäkohtiin ole puututtu riittävästi.

Hoitajat siivoavat, pyykkäävät ja/tai tekevät ruokahuoltoa joka päivä

SuPer on ehdottomasti sitä mieltä, että hoitajien tulee keskittyä vain hoitotyöhön ja tukityöhön on palkattava työntekijät erikseen. Hoitajien työajasta menee edelleen iso osa muuhun kuin varsinaiseen hoitotyöhön.

Attendon, Esperin, Mehiläisen ja Pihlajalinnan työntekijöistä yli kaksi kolmasosaa vastasi, että työtehtäviin kuului joka päivä siivousta, pyykkäystä ja/tai ruokahuoltoa.

Työntekijöiden määrää ei ole lisätty asiakkaiden hoitoisuuden noustessa

SuPer on vaatinut lakiin 0,7:n vähimmäishenkilöstömitoitusta ja se on toteutumassa. Tällä hetkellä käytössä on suositus 0,5:n minimimitoituksesta. Mitoitusta on kuitenkin nostettava hoitoisuuden mukaan, esimerkiksi saattohoitotilanteissa tai muistisairaiden hoidossa.
Jokaisen neljän konsernin työntekijöistä yli 70 prosenttia vastasi, että työntekijöiden määrää ei ole lisätty asiakkaiden hoitoisuuden noustessa eli asiakkaiden tarpeiden mukaan.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, 050 385 8042

Ajankohtaista

10.10.2024

Työhyvinvointimittarit osoittavat alaspäin

Lue
9.10.2024

Tehy: Attendon muutosneuvotteluiden takana hallituksen vastuuttomat päätökset ikäihmisten hoivasta – ”Emme hyväksy säästöjen hakemista iäkkäiden hoidosta ja hoitajien selkänahasta”

Lue
8.10.2024

Työeläkemaksut vuonna 2025

Lue
8.10.2024

Linda Horttanainen STTK:n viestintäasiantuntijaksi

Lue
8.10.2024

EU:n taloussääntöjen noudattamisesta tuli sotku

Lue
7.10.2024

STTK:n hallitus: Eläkeneuvotteluissa pidettävä mielessä järjestelmän tarkoitus ja maltti

Lue
7.10.2024

Rauhaa ja demokratiaa tarvitaan ihmisarvoisen työn kasvualustaksi

Lue
3.10.2024

Ammattiliitto Jytyn Jonna Voima vientimalliesityksestä: ”Toivomme, että kansanedustajat ymmärtävät, mikä on suomalaisen yhteiskunnan etu”

Lue