Työmarkkinakeskusjärjestöjen työvoimapoliittisia ehdotuksia hallitusohjelmaneuvottelijoille

Työllisyysaste

EK, KT, SAK, Akava ja STTK

Työvoimapalvelut

Työllistymistä ja osallisuutta tehostetaan oikein kohdennetuilla ja henkilökohtaiseen kohtaamiseen perustuvilla palveluilla. Palveluiden resursseja lisätään kohti pohjoismaista tasoa. Parannetaan palveluiden saatavuutta, laatua, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta sekä tiivistetään työvoimapalvelujen ja sosiaali-, terveys- ja koulutuspalvelujen välistä yhteistyötä. Työvoimapalvelujen järjestämisvastuu on valtiolla.

Työvoimapalvelujen toimenpiteet perustuvat henkilökohtaisten kohtaamisten perusteella tehtäviin arviointeihin. Toimenpiteet koostuvat työvoimapalvelujen lisäksi tarvittavista sosiaali-, terveys- ja koulutuspalveluista. Työvoimapalveluja kehitettäessä otetaan huomioon alueellisista työllisyyskokeiluista, mukaan lukien kuntien ja muiden palvelujentuottajien käytöstä saadut kokemukset.

Osana tätä uudistusta kohdennetaan ikääntyneille ja työkykynsä, osaamisensa tai työhistoriansa vuoksi heikossa työmarkkina-asemassa oleville työttömille työnhakijoille erityisiä työllistymistä tukevia toimia jo työttömyyden alkaessa.

Palkkatuki

Palkkatuen käyttöä edistetään vähentämällä siihen liittyvää byrokratiaa, jotta palkkatuen käyttö laajenee myös yrityksissä. Muutetaan järjestelmää siten, että työnantaja saa sitovan palkkatukipäätöksen ennakolta. Osana ikääntyneen työttömän palveluprosessia arvioidaan tarve tukea työllistymistä palkkatuella ja tehdään mahdollinen palkkatukipäätös.

Vaikeasti työllistyvien osatyökykyisten, pitkäaikaistyöttömien ja maahanmuuttajien palkkatuen enimmäismäärä nostetaan 70 prosenttiin palkkauskustannuksista ja vastaavasti euromääräinen enimmäistaso nostetaan 1 960 euroon kuukaudessa.

Ajankohtaista

24.5.2024

Monimuotoisiin perheisiin kohdistuva syrjintä huomioitava lainsäädännössä 

Lue
23.5.2024

Valtion tutkimus- ja kehittämisrahoituksen käytön monivuotinen suunnitelma

Lue
22.5.2024

Jytyn liittovaltuusto: Suomen on edistettävä pikaisesti palkka-avoimuusdirektiivin saattamista lainsäädäntöön – ”Palkkatasa-arvossa ei pidä tyytyä minimiin”

Lue
22.5.2024

Raskaus- ja perhevapaa ei oikeuta työnantajaa palkkasyrjintään 

Lue
21.5.2024

Tehyyn tulee paljon yhteydenottoja raskaus- ja perhevapaasyrjinnästä

Lue
21.5.2024

Yksinkertaistamisen sijaan EU:n uudet finanssipolitiikan säännöt monimutkaistuvat 

Lue
20.5.2024

SAK, STTK, SEL ja Pro: Leipomotyölain kumoaminen lisää alan terveysriskejä ja alentaa ansioita

Lue
20.5.2024

Hallituksen “tehokkaat” kitkemiskeinot lisäävät raskaus- ja perhevapaasyrjintää 

Lue