Uutishuone

Paikallinen sopiminen ja neuvottelut työajoista ovat yhä tärkeämpi osa luottamusmiesten työtä

STTK on seurannut henkilöstön edustajien työtä joka toinen vuosi toteutetulla kyselyllä kahdeksan vuoden ajan. Henkilöstön edustajien tehtävä ei ole tuona aikana kovinkaan paljon muuttunut. Edustajat ovat edelleen samalla tavoin henkilöstön etujen valvojia sanan perinteisessä merkityksessä. He tekevät jokseenkin samoja asioita kuin ennenkin, mutta tarkemmin priorisoituna.

Luottamustehtävän ajankäytön mahdollisuudet ja todellinen työajan käyttö lisääntyivät aina vuoteen 2015 saakka, mutta ovat tämän jälkeen huonontuneet. Toimialakohtaiset erot ajankäyttöön ovat suuret. Julkisella sektorilla ajankäytön mahdollisuudet ovat muita sektoreita paremmat.

Työehtojen valvonta on asiakysymyksenä säilyttänyt asemansa luottamusmiesten keskeisimpänä tehtäväalueena. Työehtojen valvontaan panostivat eniten kuntien ja yksityisten palvelualojen luottamusmiehet.

Paikallinen sopiminen ja neuvottelut työajoista ovat vieneet aiempaa enemmän aikaa. Paikalliseen sopimiseen panostettiin yksityisellä sektorilla julkista sektoria enemmän. Vähiten paikalliseen sopimiseen panostivat valtion sektorin luottamusmiehet. He myös kokivat paikallisissa neuvotteluissa eniten ongelmia. Työaikakysymykset ovat olleet muita useammin esillä yleishyödyllisissä yhteisöissä ja kirkon aloilla.

Neuvotteluja irtisanomisista käydään yhtä paljon kuin vuonna 2015. Tosin teollisuuden puolella niiden määrä on lisääntynyt. Selvästi vähiten irtisanomisista käytettäviin neuvotteluihin panostettiin kuten aiempinakin vuosina kirkon aloilla.

Panostukset TES-/VES-soveltamisalan valvontaan ja neuvottelut vuokratyövoiman käytöstä ovat pysyneet aiemmalla tasolla. Työnantajasektoreiden väliset erot ovat hyvin pieniä.

Aiempaa vähemmän aikaa henkilöstön edustajilta on mennyt neuvotteluihin palkkauksesta, toimenkuvista, osa-aikaistamisista ja lomautuksista. Eniten palkka-asioihin panostivat kuntien luottamusmiehet ja vähiten yksityisten palvelusalojen luottamusmiehet. Myös muiden asiakysymysten kohdalla esiintyi toimialakohtaisia eroja.