Jyty: Työnantajan vastattava henkilöstökoulutusta lisäämällä muutoshaasteisiin

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuuston kokouksessa tiistaina 23.5. puhunut liiton puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii työnantajilta lisäpanostuksia henkilöstön koulutukseen haettaessa vastauksia meneillään oleviin suuriin työelämän muutoksiin, joita työntekijät päivittäin kohtaavat digitalisaation, sote-myllerryksen ja mm. monikulttuurisuuden tuomien haasteiden edessä.

Henkilöstön koulutustarve näkyy  erityisen vahvasti digitalisaation seurauksena

Pihlajamäen mukaan Jytyn keskeisillä ammattialoilla kuten sihteeri-, talous- ja hallintotyössä sekä mm. kirjasto-alalla henkilöstön lisääntyvä koulutustarve on näkynyt erityisen vahvasti digitalisaation seurauksena.

”Se muuttaa työtä enemmän kuin mikään muu työelämään liittyvä murros vuosikymmeniin. Henkilöstön jatkuva koulutus, tietojärjestelmien uudistuminen ja palveluprosessien kehittäminen ovat avainkehityskohteita silloin, kun puhutaan työelämän tämän päivän suurimmista haasteista”, Pihlajamäki korostaa.

Jytyn keväällä tehdyn jäsenkyselyn mukaan, johon vastasi noin 8000 jäsentä, kirjastoalalla työskentelevistä kolmannes (32,9 %) kokee, ettei ole saanut riittävästi koulutusta osaamisensa ylläpitämiseksi digitalisaation muuttaessa merkittävästi alan työtä. Jopa 40,9 % uskoo lisäksi, että alan henkilöstömäärä vähenee tulevaisuudessa itsepalvelukirjastojen seurauksena.

Kolmannes  kokee, ettei ole saanut riittävästi koulutusta osaamisensa ylläpitämiseksi digitalisaation muuttaessa merkittävästi alan työtä.

Sihteeri- ja hallintotyössä työskentelevistä peräti 42,6 % katsoo, ettei ole saanut työnantajalta riittävästi tukea työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen digitalisaation sekä isojen työnantajamuutosten keskellä.

Digitalisaatiolla pyritään tuottavuuden lisäämiseen. Vaikutus voi olla kuitenkin – ikävä kyllä – jopa päinvastainen, mikäli osaamiseen ei ole satsattu ja tietojärjestelmät eivät toimi tai ole yhteensopivia. Siksi nyt mitä pikimmiten tarvittaisiin panostusta digi-osaamiseen sekä työn ohessa tapahtuvan jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien parantamiseen henkilöstö- ja aikuiskoulutuksen tarjonnan kautta,” Pihlajamäki huomauttaa.

Osaamiskartoituksia tekemällä ja koulutukseen satsaamalla voitaisiin Pihlajamäen mukaan parantaa organisaation muutoskykyä ja edistää sitä paljon puhuttua tuloksellisuutta. ”Digimurroksessa yhä tärkeämpää on se, miten uutta teknologiaa hyödynnetään lähtemällä henkilöstölähtöisestä innovoinnista, rohkeudesta kokeilla ja kyseenalaistamalla perinteisiä työpaikan rooleja”, Pihlajamäki huomauttaa.

Jytyn kyselyn mukaan koulunkäynninohjaajista 54,8 % sanoo, ettei ole saanut riittävästi koulutusta monikulttuurisessa ympäristössä työskentelemiseen. ”Peräti 83,9 % heistä, jotka eivät koulutusta ole saaneet, haluaisi valmennusta erilaisten kulttuurien tuntemukseen ja ymmärtämiseen.”
Sosiaalialalla työskentelevistä Jytyn jäsenistä puolet (49 %) toivoi työnantajilta lisää tietoa sote-uudistuksesta ja 41,7 % kaipasi koulutusta mm. osaamisen ylläpitämiseksi.

Pihlajamäki huomauttaa, että STTK:ssa alkuvuodesta tehdyn tuoreimman kyselyn mukaan 42 % palkansaajista – kunta-alalla kolmannes (32 %) ja yksityisellä sektorin lähes puolet (48 %) – kokee työnantajan tarjoavan melko huonosti tai ei lainkaan mahdollisuuksia osaamisen ja ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen.

Lisätietoja: puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756

Ajankohtaista

22.1.2025

Vähimmäispalkkadirektiivin kohtaloa ei ole sinetöity

Lue
21.1.2025

EU:n turvallisuuden ja kilpailukyvyn vahvistaminen ei saa merkitä työelämän unohtamista

Lue
21.1.2025

Synkästä syksystä sote-vaalikevääseen  

Lue
20.1.2025

Eläkeneuvotteluissa saavutettiin neuvottelutulos

Lue
17.1.2025

Pro ilmoitti lakoista teknologiateollisuuteen sekä kemianteollisuuteen

Lue
17.1.2025

Lotta Nuotio Tehyn vastaavaksi viestintäasiantuntijaksi 

Lue
17.1.2025

Onnistunut työllisyydenhoito elinvoimaisen kunnan keskiössä  

Lue
15.1.2025

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL liittyy Ammattiliitto Jytyyn

Lue