SuPerin Paavola: Hyvä työturvallisuus suojaa myös potilaita ja asiakkaita

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toivoo epidemiatilanteissa viranomaisilta nopeita, yksiselitteisiä ohjeita, että hoitajat voivat suojata itsensä ja hoidettavansa. Koronapandemia on osoittanut konkreettisesti, kuinka suuri merkitys on sillä, että myös henkilöstön turvallisuudesta huolehditaan. Maailman terveysjärjestö WHO:n perustamaa Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään toista kertaa 17. syyskuuta ajankohtaisella aiheella ”Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta.”

Suurella osalla hoitajista on takana hyvin erilainen ja henkisesti kuormittava kevät sekä kesä ja tilanne jatkuu edelleen. Koronaepidemia siirsi hoitajia työskentelemään heille vieraissa paikoissa ja olosuhteissa lyhyellä varoitusajalla usein ilman riittävää perehdytystä ja suojavarustusta. Toimintaohjeet ja käsitteet erilaisista maskeista ja suojaimista sekä niiden suojaavuudesta olivat ristiriitaisia. Suojavarusteita ei myöskään aina ollut saatavilla, mikä vaaransi hoitajien ja hoidettavien turvallisuuden.

Potilas- ja asiakasturvallisuus on koko hoitotyön perusta ja keskeinen osa hoidon laatua. Voidakseen työskennellä ja toimia asiakkaiden, potilaiden ja heidän läheistensä hyväksi, on hoitajilla oltava tarvittavat tiedot, taidot ja välineet turvallisen hoidon toteutukseen.

Nopeasti muuttuvat tilanteet edellyttävät hoitajilta ammattitaidon ylläpitämistä, joka perustuu laadukkaaseen tutkintoon ja sitä tukevaan täydennyskoulutukseen. Työnantajan tuleekin tukea ja kannustaa jatkuvaan oppimiseen.

Työntekijöiden perehdyttämisestä sekä riittävästä hoitajamitoituksesta on huolehdittava. Poikkeusolojen aikana hoitajat joutuivat monin paikoin työskentelemään vajaalla henkilöstöllä kovassa kiireessä, mikä jo itsessään altistaa virheille ja vaarantaa hoidon turvallisuuden.

Poikkeusolot osoittivat, että työpaikoilla tarvitaan turvallisuutta edistäviä toimia. Työssä jaksamisensa tueksi hoitajat tarvitsevat konkreettisia tekoja ja ohjeita työnantajan taholta. Jäsenten yhteydenottojen perusteella työnantajat eivät olleet kiinnittäneet riittävästi tai lainkaan huomiota henkilöstön jaksamiseen ja henkiseen kuormittumiseen. Tämä saattaa näkyä mahdollisen toisen aallon tullessa ja yleisenä sairauspoissaolojen lisääntymisenä.

Nyt tarvitaan toimia työhyvinvoinnin edistämiseksi ja yhteistyön kehittämistä moniammatillisesti. Päivän teeman mukaisesti ”Henkilöstön turvallisuus puheeksi!” turvallisuus tulee ottaa kaikilla työpaikoilla kehittämiskohteeksi. Ammattitaitoinen ja hyvinvoiva hoitaja on potilas- ja asiakasturvallisuuden edistäjä.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jota työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Ajankohtaista

19.4.2024

Meto: Puunkuljetukset ovat vaarassa

Lue
18.4.2024

STTK-Opiskelijat: Kehysriihen päätökset uuvuttavat opiskelijat ja viivästyttävät valmistumista

Lue
18.4.2024

Hallitus säästää ja parantaa silmäterveyden palveluja järkevästi

Lue
17.4.2024

SuPerin Paavola kehysriihestä: Hallitus heikentää ratkaisuillaan sote-alalle työllistymistä

Lue
17.4.2024

Pätkätöiden kierre vaikeuttaa nuorten ammatti-identiteetin muodostumista

Lue
16.4.2024

Ammattiliitto Jyty kehysriihestä: Hallitus heikentää työntekijöiden mahdollisuutta kehittää omaa osaamistaan

Lue
16.4.2024

Tehy kritisoi voimakkaasti hallituksen leikkauksia synnytyksistä, hoitotakuusta ja ikäihmisten ympärivuorokautisesta hoivasta

Lue
16.4.2024

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer: SuPerin Paavola: Hallitus hylkäsi vanhukset ja hoitajat

Lue