Hyviä käytäntöjä työpaikoille koronaviruksen aikana etätyössä työskentelyyn

Kaikki ovat koronakeväällä yhtälailla uuden edessä. STTK teki kyselyn luottamusmiehille ja kysyi mitä hyviä käytäntöjä heillä on jakaa muille, miten koronaviruksen aikana työskennellään:

  1. Etätyövakuutus etätöissä työskentelevien turvaksi
  2. Erilaiset työaikajärjestelyt ja joustoja työn ja perheen yhteensovittamiseen
  3. Sairauspoissaolojen suhteen oma ilmoitus esimiehelle
  4. Työntekijöiden sijoittaminen työpaikalla niin, että turvavälit mahdollista pitää, sekä työntekijöiden jakaminen ryhmiin kontaktien välttämiseksi
  5. Ruokailu- ja muiden taukojen porrastaminen työpaikalla työntekijöiden turvallisuuden parantamiseksi
  6. Työntekijöiden riittävä perehdyttäminen uusiin tilapäisiin tehtäviin
  7. Työpisteiden muokkaaminen turvallisemmaksi sekä riittävien suojavarusteiden hankkiminen
  8. Säännölliset kokoukset työsuojeluorganisaation ja yhteistoimintaorganisaation kanssa koronatilanteen käsittelemiseksi
  9. Säännöllinen tiedottaminen ja ohjeistukset koronaan liittyen
  10. Vapaamuotoisemmat kokoontumiset, taukojumppa jne. etätyövälineiden (teams, zoom, skype) kautta.

***

STTK:n kysely koronaviruksen vaikutuksista: YT-neuvotteluiden piirissä vajaa kolmannes – jaksamiseen panostetaan huolestuttavan vähän

Ajankohtaista

17.2.2025

Miten pidennämme työuria? Tutkijaseminaari 27.2.

Lue
17.2.2025

Kestävä asuminen alkaa meistä kaikista

Lue
14.2.2025

Pro ilmoitti uudesta lakosta teknologiateollisuuteen

Lue
14.2.2025

Maa on jäässä tai kärsä kipeä

Lue
13.2.2025

EU komission työohjelma julkaistiin – se tarvitsisi lisää konkretiaa työelämän kehittämisen osalta

Lue
13.2.2025

Työpaikkailmoituksista yli puolet perättömiä Ranskassa

Lue
12.2.2025

Tuoreet luvut asunnottomuudesta pysäyttävät 

Lue
12.2.2025

STTK: Talouskasvu edellyttää riittävän suuria palkankorotuksia

Lue