Miksi Suomessa tehdään vain minimiä?

Pääministeri Juha Sipilän hallituskauden aikana on tehty useita työelämää koskevia lainsäädäntömuutoksia – usein työntekijöiden vahingoksi. Viimeisin esimerkki tästä on irtisanomissuojan heikentäminen alle 20 työntekijää työllistävissä työpakoissa. Lainvalmistelutyöhön osallistuvien näkökulmasta tämä on tarkoittanut sitä, että kohta neljän vuoden aikana etenkin palkansaajapuolella on jouduttu tarkkaan pitämään huolta siitä, että Suomi täyttää kansainväliset velvoitteensa myös työlainsäädännön osalta.

Helsingin Sanomat uutisoi, että pääministeri Sipilän mukaan jokaisen Euroopan unionin jäsenmaan on sitouduttava perus- ja ihmisoikeuksien jakamattomuuteen (HS 28.8. 2018). Oikeus työhön ja työntekijöitä koskevat oikeudet ovat osa perustavanlaatuisia perus- ja ihmisoikeuksia, jotka on taattu niin kansainvälisissä sopimuksissa kuin Suomen perustuslaissakin. Miksi emme halua olla kärkimaa myös työelämäkysymyksissä?

Myös teollisuusmaiden järjestö OECD on raportissaan kiinnittänyt huomiota siihen, että esimerkiksi Suomen irtisanomista koskeva lainsäädäntö on melkoisen heppoinen suhteessa muihin Euroopan maihin.

Monesta palkansaajasta on lähivuosina tuntunut siltä, että työntekijän asemaa halutaan jatkuvasti heikentää. Myös teollisuusmaiden järjestö OECD on raportissaan kiinnittänyt huomiota siihen, että esimerkiksi Suomen irtisanomista koskeva lainsäädäntö on melkoisen heppoinen suhteessa muihin Euroopan maihin – Suomen lomautuksia koskeva lainsäädäntö mukaan lukien. Irtisanomiset aiheuttavat epävarmuutta työpaikoilla eikä ole omiaan lisäämään keskinäistä luottamusta ja yhteistyötä työnantajan ja henkilöstön välillä.

Työelämän kehittäminen työpaikoilla tapahtuu käytännössä työnantajan ja henkilöstön välisen yhteistyön kautta. Monilla työpaikoilla tämä on ymmärretty aika päiviä sitten ja moni yritys haluaa olla mahdollisimman hyvä työnantaja. Nyt kun kasvavan työttömyyden sijaan työpaikoilla puhutaan lisääntyvistä rekrytointihaasteista ja suorastaan työvoimapulasta, fokus työpaikoilla on yrityksen tarpeiden tunnistamisessa ja sitä kautta yrityksen tarpeita vastaavan henkilöstön osaamisen varmistamisessa ja sen kehittämisessä. Näin yritys voi parhaalla mahdollisella tavalla vastata kasvavaan kysyntään – ja olla myös hyvä työnantaja.

Tukea työllisyyden helpottamiseksi irtisanomista helpottamalla ei asiantuntijoiden mukaan tutkimuksista löydy. Miksi tätä epävarmuutta työpaikoilla halutaan siis lainsäädäntötoimilla lisätä?

Hannele Vettainen
STTK:n lakimies

Ajankohtaista

1.5.2025

Antti Palolan vappupuhe

Lue
30.4.2025

ERTO: Henkilöstöalalle sopu – 5.5. uhanneet lakot peruutettu

Lue
30.4.2025

Yhteisymmärrys kuntien ja hyvinvointialueiden sopimuskorotuksista saavutettu – ”Tämä osoitti neuvottelujärjestelmän toimivuuden”

Lue
30.4.2025

Tehy, KT ja muut järjestöt: Sopimuskorotuksista on syntynyt yhteisymmärrys kunta- ja hyvinvointialalla

Lue
30.4.2025

Asbestityötä ja työsuojelun ammattipätevyyttä koskevan lainsäädännön muuttaminen, HE

Lue
29.4.2025

Jyty: Kunta- ja hyvinvointialan palkkaohjelman irtisanominen on valitettava käänne

Lue
29.4.2025

Maksuton Kesäduunari-info neuvoo kesätyöntekijöitä koko kesän ajan 

Lue
28.4.2025

Tehy: Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n  kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelman – irtisanominen ei tullut yllätyksenä

Lue