Turvallisuusosaamisen parhaat käytännöt -kilpailun voittajaksi AEL:n työturvallisuuskoulutuksen malli kiertotaloustoimijoille


Uutinen, julkaistavissa 11.6.2018 klo 17.30

Opetushallitus järjesti keväällä 2018 kilpailun, jossa etsittiin hyviä käytäntöjä, joilla oppilaitokset kehittävät turvallisuusosaamista ja turvallisia toimintatapoja yhteistyössä työelämän kanssa. Kilpailun voittajaksi valittiin Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr:n työturvallisuuskoulutuksen malli kiertotaloustoimijoille. Voittaja julkistettiin Koulutusalan johtamisen foorumissa 11. kesäkuuta.

Turvallisuusosaamisen parhaat käytännöt -kilpailun voitti AEL:n yhdessä työelämän kanssa kehittämä koulutusmalli. Malli perustuu siihen, että opiskelija suorittaa itsenäisesti työturvallisuusrasteja kohteessa mobiililaitteella avattavista opiskelumateriaaleista ja harjoitustehtävistä. Rastien sisältö liittyy työkohteen työturvallisuusohjeistukseen. Kun opiskelija on harjoitellut tarpeeksi, työturvallisuus mitataan käytännön kokeella virtuaalisessa työympäristössä.

Opiskelumateriaali on digitaalista ja visuaalista. Materiaali sisältää runsaasti liikkuvaa kuvaa ja vain vähän tekstiä, joten se sopii myös niille, joilla on oppimisvaikeuksia tai jotka eivät puhu suomea vielä kovin hyvin.
Virtuaalimaailman hyödyntäminen antaa mahdollisuuden oppia myös virheiden kautta, koska todellisia vaaratilanteita ei pääse syntymään. Koulutukseen on laadittu työturvallisuuskoulutuksen kriteeristö, mikä mahdollistaa sen, että turvallisuusnäkökulma voidaan huomioida myös opintojen henkilökohtaistamisessa.

Tarve kehittää turvallisuuskoulutusta käytännönläheisemmäksi tuli kiertotaloustoimijoilta. Mallia onkin kehitetty tiiviissä yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen ja Turun Ekotorin kanssa. AEL ottaa mallin osaksi myös omaa maahanmuuttajille suunnattua logistiikkakoulutustaan. Se voidaan ottaa käyttöön myös muilla kiertotaloustoimijoilla ja logistiikkayrityksissä.

Tuomariston mielestä mallin vahvuuksia ovat erityisesti työelämälähtöisyys, käytännönläheisyys, uuden teknologian hyödyntäminen ja erilaisten oppijoiden huomioiminen. Lisäksi malli sai tuomaristolta kiitosta siitä, että sitä voidaan hyödyntää myös muilla aloilla.

Monia tapoja kehittää turvallisuusosaamista

Useat kilpailuun osallistuneet koulutuksen järjestäjät ovat kehittäneet järjestelmällisesti kokonaisvaltaista turvallisuuden hallintaa. Kilpailuehdotuksista tuomaristo nosti kannustavina esimerkkeinä esiin työturvallisuuskorttikoulutuksen jatkokehittämisen toimialakohtaisiin tarpeisiin, opiskelijoiden osallistamisen aiempaa suurempaan rooliin turvallisten toimintatapojen kehittämisessä ja uuden teknologian hyödyntämisen turvallisuuskoulutuksessa.

Turvallisuus osaamisen parhaat käytännöt -kilpailun yhtenä tavoitteena on edistää reformin toimeenpanoa ja toiminnan laatua. Kilpailu liittyy opetus- ja kulttuuriministeriön oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuuria kehittävään toimenpideohjelmaan. Kilpailu on myös osa Opetushallituksen, Työturvallisuuskeskuksen ja kemianteollisuuden Responsible Care -ohjelman Turvallisuuskumppani-yhteistyötä, jonka tavoitteena on nostaa esille turvallisuuskulttuurin ja -osaamisen merkitystä etenkin ammatillisessa koulutuksessa.

Kilpailun tuomaristossa olivat edustettuina Opetushallituksen lisäksi Elinkeinoelämän keskusliitto, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ja Työturvallisuuskeskus.

Lisätietoja

Yli-insinööri Arto Pekkala, arto.pekkala@oph.fi
Yli-insinööri Jaana Villikka-Storm, jaana.villikka-storm@oph.fi
Asiantuntija Tiina Kärkkäinen, tiina.karkkainen@oph.fi

Otteita virtuaalisessa työympäristössä suoritettavasta kokeesta
https://youtu.be/3IvKMI2iKQA