STTK: Varhaiskasvatuksen laatu syntyy moniammatillisesta yhteistyöstä

Lisätietoja:

Riina Nousiainen

asiantuntija, koulutus ja osaaminen

Profiili
Varhaiskasvatus

Varhaiskasvatuslain uudistamisen lakiehdotusta odotetaan lausunnoille loppuvuoden aikana. STTK:n mielestä varhaiskasvatuksen kehittäminen tarvitsee tuekseen laajaa yhteiskunnallista keskustelua, kun samanaikaisesti perhevapaajärjestelmän uudistamisen myötä palveluihin on odotettavissa tuhansia lapsia lisää.

Varhaiskasvatuksen laatu syntyy vahvasta moniammatillisesta yhteistyöstä. Ministeriön asettamien selvityshenkilöiden ehdotus varhaiskasvatuksen tiekartaksi sisältää tästä näkökulmasta yksipuolisia esityksiä.

– Selvityshenkilöiden mukaan vähintään 40 prosenttia varhaiskasvatuksen henkilöstöstä tulisi olla yliopistossa koulutettuja lastentarhanopettajia. Kasvatustyön arkeen sovellettuna ehdotettu muutos saattaisi käytännössä heikentää palvelujen laatua.

Riittävän pienet lapsiryhmät varmistettava

Tällä hetkellä kaksi kolmasosaa henkilöstöstä on lastenhoitajia tai lähihoitajia ja kolmasosa lastentarhanopettajia.

– Nykyisellä henkilöstörakenteella ja kelpoisuusehdoilla tuotetaan laadukasta varhaiskasvatusta. Jatkokehittämisellä on esimerkiksi varmistettava riittävän pienet lapsiryhmät, turvattava oikea henkilöstömitoitus ja toteutettava kaikkien henkilöstöryhmien täydennyskoulutus.

Erilaisilla koulutustaustoilla voidaan työelämässä yleensä ja myös varhaiskasvatuksen piirissä hankkia tarvittava ammatillinen osaaminen.

– Pätevyyksien jäykistämisen sijaan tulisi ponnistella sen eteen, että alalle koulutettu työvoima hakeutuisi varhaiskasvatuksen palvelutehtäviin ja pysyisi tehtävissään. Erityisesti pääkaupunkiseudulla on jo pitkään ollut pula pätevistä lastentarhanopettajista, ja kasvatustieteiden kandidaattitaustaisten lastentarhanopettajien vaihtuvuus on suurta. Virallisten pätevyysvaatimuksien kiristäminen entisestään vaikeuttaisi vakanssien täyttämistä ja lisäisi lyhytaikaisten sijaisten käyttöä.

Varhaiskasvatukseen erikoistuneiden sosionomien kelpoisuus toimia lastentarhanopettajina tulee STTK:n mielestä säilyttää nykyisellään. Sosionomi-lastentarhanopettajat muodostavat enemmistön korkeakoulutaustaisista lastentarhanopettajista.

– Keinotekoisten hierarkioiden ja ammatillisten raja-aitojen rakentaminen kuuluu historiaan.

Alle kouluikäisistä noin viidenneksellä on jokin pitkäaikaissairaus tai vamma. Tilapäisiä sairastumisia on kaikilla lapsilla.

– Näiden lasten hoito ja mahdollisuus osallistua täysipainoisesti varhaiskasvatukseen edellyttää lastenhoitajien ja lähihoitajien osuuden säilyttämistä nykyisellään, STTK korostaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Riina Nousiainen, koulutuspoliittinen asiantuntija, 050 310 6056
Riitta Työläjärvi, sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija, 040 827 2988

Ajankohtaista

5.10.2022

Julia Kurki Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhteiden asiantuntijaksi

Lue
4.10.2022

Sähkötuet eivät opiskelijaa tue 

Lue
4.10.2022

Ammattiliitto Jyty on tyytyväinen hoitajajärjestöjen sopuun

Lue
4.10.2022

SuPer ja Tehy hyväksyivät sovintoehdotuksen: Sote-sopimukseen oma palkkaohjelma, koronakorvaus ja useita parannuksia työoloihin

Lue
3.10.2022

Uusin podcast jakso käsittelee ruskean kokemuksia työelämässä

Lue
3.10.2022

Tehy ja SuPer: Valtakunnansovittelija on antanut sovintoehdotuksen

Lue
30.9.2022

Jytyn kysely: Koulunkäynninohjaajien asemaa parannettava – ”Inkluusio ei toimi, jos ammattilaisista ei huolehdita

Lue
29.9.2022

Juristi, hae meille töihin

Lue