Minun viikkoni: Työryhmiä ja työhyvinvointia

Keskusjärjestössä työskentelevien asiantuntijoiden työhön kuuluu monenlaisia työryhmiä. Koulutuksen ja osaamisen asiantuntijamme Riina Nousiainen kuvaa uusimmassa Minun viikkoni -artikkelissa omaa viikkoaan STTK:ssa.

Maanantai

Viikko käynnistyi koko toimiston kokouksella, jossa käytiin läpi ajankohtaista työmarkkinatilannetta ja seuraavan vuoden toimintasuunnitelmaa. Hallituksen monet työelämän sääntelyyn liittyvät päätökset pitävät meidänkin toimistomme kiireisenä. Heti perään jatkettiin oman tiimin kokouksella, jossa käytiin läpi budjettiriihivaikuttamisen tilannetta ja syksyn vaikuttamistoimintaa.

Iltapäivällä oli ohjelmassa opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailutyöryhmän kokous. Kilpailu kannustaa ammatillisen koulutuksen järjestäjiä toiminnan laadun arviointiin ja jatkuvaan parantamiseen. Arvioijalle prosessi on silmiä avaava ja hieno mahdollisuus päästä kurkistamaan ammatillisten oppilaitosten arkeen ja hyviin laatukäytäntöihin.

Tiistai

OKM-päivä! Työssäni seuraan erityisesti opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan uudistuksia. Tänään osallistuin OKM:n asettaman työryhmän kokoukseen, jossa on vuoden verran valmisteltu esityksiä ammatillisten tutkintojen uudistamiseksi. Työryhmä valmisteli esityksiä muun muassa perustaitojen vahvistamiseksi ammatillisessa koulutuksessa.

Iltapäivällä EU-valmistelujaoston kokouksessa oli esillä muun muassa eurooppalaista koulutusaluetta koskevia asioita ja EU:n osaamisen teemavuoden tapahtumia. Oma iltapäiväni jatkui vielä muiden ajankohtaisten EU-asioiden parissa.

Keskiviikko

Keskiviikko oli viikon ainoa etätyöpäivä. Aamupäivä vierähti työeläkeyhtiö Veritaksen koulutuksessa uusille hallintoneuvoston jäsenille. Koulutuksessa perehdyttiin muun muassa työeläkejärjestelmän rahoitukseen liittyviin kysymyksiin. Iltapäivällä osallistuin Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijahyvinvointihankkeen ohjausryhmän kokoukseen. Asiantuntijatyöhön kuuluu varsin paljon lausuntopyyntöihin perehtymistä ja lausuntojen kirjoittamista. Valmistelin myös lausuntoa vapaan sivistystyön koulutusta koskevista uudistuksista.

Torstai

Toimiston kehittämis- ja työhyvinvointipäivänä perehdyttiin uusimpiin tekoälysovelluksiin ja pohdittiin tekoälyn hyödyntämistä omassa työssämme. Tekoälysovellukset tuovat paljon uusia mahdollisuuksia työelämään, mutta myös monia eettisiä, tietoturvaan ja tietosuojaan liittyviä kysymyksiä. Iltapäivällä kävimme työporukalla keilaamassa.

Perjantai

Aamu käynnistyi STTK:n yhteiskuntavaikuttamisen foorumin kokouksella. Kuulimme ajankohtaisia kuulumisia Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpasta sekä kävimme keskustelua taloustilanteesta. Omassa alustuksessani kävin läpi hallitusohjelman koulutuspoliittisia valintoja ja niiden vaikutuksia palkansaajiin.  

Iltapäivällä tapasimme palkansaajakeskusjärjestöjen kollegoiden kesken ja kävimme läpi tulevan syksyn ja vuoden koulutuspoliittisia uudistuksia. Työviikon päätti AMKE:n ammattiosaamisen valiokunnan kokous, jossa aiheena oli hallituskauden ammatillista koulutusta koskevat uudistukset.

Viikkoon mahtui myös vaikuttajatapaamisten sopimista, tiedusteluihin ja kyselyihin vastaamista, sähköpostin purkamista ja aikataulujen säätämistä.  

Ajankohtaista

26.4.2024

Ammattiliitto Pron edustajisto: kehysriihen päätökset eivät rakenna pitkäjänteistä kasvua

Lue
26.4.2024

Raskaus- ja perhevapaasyrjintä – totta vai tarua?

Lue
26.4.2024

SuPer: Hallituksen päätös rokotusoikeuden laajentamisesta on oikea

Lue
25.4.2024

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestöiltä yhteinen kannanotto ministeri Anna-Kaisa Ikoselle – sotealan työntekijöiden vaalikelpoisuus palautettava

Lue
24.4.2024

SuPerin Paavola: Asiakkaalle suunniteltu kotihoito jää usein toteutumatta

Lue
23.4.2024

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille

Lue
22.4.2024

Suomen työmarkkinatilanne herättää kansainvälistä huomiota

Lue
22.4.2024

Yksityisen opetusalan työriidan sovintoesitys hylättiin – lakko useissa oppilaitoksissa 23.–24.4.

Lue