SuPer: Työnantajan on varmistettava asiakas- ja potilasturvallisuus yksityisen sosiaalipalvelualan ympärivuorokautisen palveluasumisen lakon aikana

SuPer on antanut 4. toukokuuta kaksi lakkovaroitusta yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Ympärivuorokautiseen palveluasumiseen annetun lakkovaroituksen piirissä ovat aikaisemmin ilmoitetut toimipisteet. Lakossa on lakkokohteissa yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä tehtävä työ. Vastuu asiakas- ja potilasturvallisuudesta työtaistelun aikana on työnantajalla. Lainsäädännössä palveluntuottajille (työnantaja) asetettuja velvoitteita koskien esimerkiksi mitoitusta tulee noudattaa myös työtaistelun aikana.

Palveluiden järjestämisvastuussa olevan hyvinvointialueen ja yksityisen työnantajan, jonka tuotettavaksi palvelut on siirretty, on tullut etukäteen varautua häiriötilanteisiin, kuten työtaisteluihin. Osapuolten on tullut sopia palvelusopimuksessahäiriötilanteisiin varautumisesta.  

Työtaistelusta on ilmoitettu yli kaksi viikkoa ennen sen alkamista työnantajaliitolle ja hyvinvointialueelle. Tämän ajanjakson aikana työnantajan tulee selvittää ja arvioida, voidaanko palvelutoimintaa lakon aikana lakien ja sopimusten asettamien velvoitteiden mukaisesti jatkaa. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (8 § 2 mom.) edellyttää, että hyvinvointialueella on oltava riittävä osaaminen, toimintakyky ja valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ja sen on huolehdittava asukkaidensa palvelutarpeen mukaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Viime kädessä asiakkaat on siirrettävä hyvinvointialueen hoidettavaksi.

Ilmoitus alkavasta lakosta on toimitettu edellä mainittujen tahojen lisäksi valtakunnansovittelijalle, aluehallintovirastoille ja Valviralle. Myös valvontaviranomaisilla on kaikissa tilanteissa velvollisuus varmistaa asiakkaiden säädösten mukaisen hoidon toteutuminen ja tarvittaessa puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin.

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, p. 050 569 8710
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 5275 085

Ajankohtaista

22.3.2024

Tehy: Poliittisten lakkojen rajoitukset voivat viedä hoitajilta tosiasiallisen mahdollisuuden vastustaa hallituksen heikennyksiä

Lue
22.3.2024

Rasismiin puuttuminen työelämässä on jokaisen vastuulla

Lue
21.3.2024

Maailman onnellisin kansa – olemmehan me?

Lue
21.3.2024

Ammattiliitto Pro: hallitus sivuutti jälleen suomalaisten enemmistön toiveet

Lue
21.3.2024

Puutu rasismiin

Lue
20.3.2024

Ammattiliitto Jyty sai jäseniltään korttitulvan Orpolle – ”Meille on syntymässä pahoinvointiyhteiskunta”

Lue
20.3.2024

SuPerin Paavola: Hyvinvointialueiden säästötoimet uhkaavat vakavasti ikääntyneiden perusoikeuksia

Lue
19.3.2024

Mitä tarkoittaa poliittinen lakko? – Usein kysyttyjä kysymyksiä lakoista

Lue