SuPer: Työnantajan on varmistettava asiakas- ja potilasturvallisuus yksityisen sosiaalipalvelualan ympärivuorokautisen palveluasumisen lakon aikana

SuPer on antanut 4. toukokuuta kaksi lakkovaroitusta yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Ympärivuorokautiseen palveluasumiseen annetun lakkovaroituksen piirissä ovat aikaisemmin ilmoitetut toimipisteet. Lakossa on lakkokohteissa yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä tehtävä työ. Vastuu asiakas- ja potilasturvallisuudesta työtaistelun aikana on työnantajalla. Lainsäädännössä palveluntuottajille (työnantaja) asetettuja velvoitteita koskien esimerkiksi mitoitusta tulee noudattaa myös työtaistelun aikana.

Palveluiden järjestämisvastuussa olevan hyvinvointialueen ja yksityisen työnantajan, jonka tuotettavaksi palvelut on siirretty, on tullut etukäteen varautua häiriötilanteisiin, kuten työtaisteluihin. Osapuolten on tullut sopia palvelusopimuksessahäiriötilanteisiin varautumisesta.  

Työtaistelusta on ilmoitettu yli kaksi viikkoa ennen sen alkamista työnantajaliitolle ja hyvinvointialueelle. Tämän ajanjakson aikana työnantajan tulee selvittää ja arvioida, voidaanko palvelutoimintaa lakon aikana lakien ja sopimusten asettamien velvoitteiden mukaisesti jatkaa. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (8 § 2 mom.) edellyttää, että hyvinvointialueella on oltava riittävä osaaminen, toimintakyky ja valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ja sen on huolehdittava asukkaidensa palvelutarpeen mukaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Viime kädessä asiakkaat on siirrettävä hyvinvointialueen hoidettavaksi.

Ilmoitus alkavasta lakosta on toimitettu edellä mainittujen tahojen lisäksi valtakunnansovittelijalle, aluehallintovirastoille ja Valviralle. Myös valvontaviranomaisilla on kaikissa tilanteissa velvollisuus varmistaa asiakkaiden säädösten mukaisen hoidon toteutuminen ja tarvittaessa puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin.

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, p. 050 569 8710
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 5275 085

Ajankohtaista

20.9.2024

Koulutusvähennyksen lakkauttaminen, HE-luonnos

Lue
19.9.2024

Vuoden 2024 tehyläinen vanhustyön johtaja: ”Olen valinnut ikääntyneiden hyvän elämän edistämisen omaksi tehtäväkseni maailmassa”

Lue
18.9.2024

Jatkuva oppiminen tarvitsee uuden vision

Lue
17.9.2024

Raskaus- ja perhevapaasyrjinnän tilastot puhuvat puolestaan 

Lue
16.9.2024

Suomen vienti on saatava kasvuun  

Lue
16.9.2024

Eläkeneuvottelut ovat vauhdissa – mistä on kysymys?

Lue
11.9.2024

”Mitä tahansa tarvitaan” – nyt EU:n kilpailukyvyn vuoksi

Lue
10.9.2024

Lainvalmistelun laatu on heikentynyt huolestuttavasti

Lue