Markkinointialan palkat isoissa kaupungeissa jopa 26 % muuta maata korkeammat

Markkinointi- ja viestintäala kuuluu niiden alojen joukkoon, joilla työskentelee ilman työehtosopimusturvaa yli 300 000 palkansaajaa. Markkinointi- ja viestintäalalla työsuhteen ehtoja ei ole turvattu työehtosopimuksella. Alan ammattilaisten tulee henkilökohtaisesti sopia esimerkiksi lomarahasta, palkasta ja palkankorotuksista.

Toimihenkilöliitto Erto ja sen jäsenyhdistys Digmarit ovat jo vuosia julkaisseet markkinointi- ja luovan alan töitä varten vähimmäispalkkasuosituksen. Suosituksella tavoitellaan markkinointi- ja luoville aloille yleisen työmarkkinalinjan mukaisia palkankorotuksia. Ajatuksena on, että työntekijä voi perustella palkankorotus- tai palkkapyyntöään työnantajalle viittaamalla suositukseen.

Liitot ovat tänään uusineet Markkinointi- ja luovien alojen vähimmäispalkkasuosituksen ajalle 1.5.2023–30.4.2025.

“Markkinointi- ja luovien alojen vähimmäispalkkasuosituksen mukaan työehtosopimuksettomissa alan töissä henkilökohtaisia palkkoja tulisi korottaa yleisen työmarkkinalinjan mukaisesti 3,5 prosentilla 1.9.2023 lukien. Lisäksi tulisi maksaa yleisen linjan mukainen 400 euron kertaerä toukokuussa 2023”, linjaa Juri Aaltonen.

Työehtosopimuksettomuus tukee isoja alueellisia palkkaeroja

Markkinoinnin ja luovien alojen palkat ovat pääkaupunkiseudulla ja yli 200 000 asukkaan alueilla korkeammat kuin pienemmillä paikkakunnilla.

Pääkaupunkiseudulla ja yli 200 000 asukkaan kaupungeissa keskiarvopalkka säännölliseltä työajalta (ilman ylityökorvauksia jne.) oli liiton palkkakyselyn yleisimmässä ammattiryhmässä kaksi keskimäärin 3713 euroa kuukaudessa. Muualla Suomessa keskiarvopalkka oli 3281 euroa eli isoissa kaupungeissa keskiarvopalkka oli 13 prosenttia korkeampi.

”13 prosentin palkkaero yleisimmässä ammattiryhmässä oli todella iso, mutta toiseksi yleisimmässä ammattiryhmässä yksi ero oli huimat 26 prosenttia isojen kaupunkien eduksi”, toteaa Toimihenkilöliitto Erton puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Ammattiryhmään kaksi kuuluvat muun muassa nämä: luovat ja graafiset suunnittelijat, peligraafikot, AD:t sisällöntuottajat, copywriterit, verkkosivu-, käyttöliittymä-, ohjelmistosuunnittelijat ja tutkimussuunnittelijat sekä digimarkkinoijat. Työn kuvaus on näiden osalta: luova markkinointisuunnittelu, tuotanto ja toteutus.

Ammattiryhmä yksi tarkoittaa seuraavia tehtäviä: johtajat, päälliköt, konsultit, vetäjät. Työn kuvaus on näiden osalta: tulosvastuu, suunnitteluprosessien käynnistäminen ja läpivieminen, asiakashankinta ja johtaminen.

Palkkatiedot perustuvat Toimihenkilöliitto Erton ja sen jäsenyhdistyksen Digmarit ry:n palkkakyselyyn 10/2022 (n: 642).

Tutustu markkinointi- ja luovien alojen vähimmäispalkkasuositukseen »

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Juri Aaltonen, p. 040 553 8536

Ajankohtaista

19.4.2024

Meto: Puunkuljetukset ovat vaarassa

Lue
18.4.2024

STTK-Opiskelijat: Kehysriihen päätökset uuvuttavat opiskelijat ja viivästyttävät valmistumista

Lue
18.4.2024

Hallitus säästää ja parantaa silmäterveyden palveluja järkevästi

Lue
17.4.2024

SuPerin Paavola kehysriihestä: Hallitus heikentää ratkaisuillaan sote-alalle työllistymistä

Lue
17.4.2024

Pätkätöiden kierre vaikeuttaa nuorten ammatti-identiteetin muodostumista

Lue
16.4.2024

Ammattiliitto Jyty kehysriihestä: Hallitus heikentää työntekijöiden mahdollisuutta kehittää omaa osaamistaan

Lue
16.4.2024

Tehy kritisoi voimakkaasti hallituksen leikkauksia synnytyksistä, hoitotakuusta ja ikäihmisten ympärivuorokautisesta hoivasta

Lue
16.4.2024

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer: SuPerin Paavola: Hallitus hylkäsi vanhukset ja hoitajat

Lue