SuPerin Paavola: THL:n esitys väliaikaisesta koronapassista tulisi koskea koko sote-henkilöstöä, ei vain hoitajia

THL:n on esittänyt lausunnossaan (29.10.), että hoivahenkilöstön rokotussuoja voitaisiin varmentaa väliaikaisesti koronapassin avulla. – Väliaikaista koronapassia ei voi edellyttää vain yhdeltä sote-sektorin työntekijäryhmältä eli hoitohenkilöstöltä. Jos sellainen otettaisiin käyttöön, tulisi sen koskea koko sote-henkilöstöä, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola linjaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on lausunnossaan esittänyt sosiaali- ja terveysministeriölle, että koronapassia voitaisiin käyttää väliaikaisesti tiettyjen sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä olevien työkelpoisuuden varmentamisessa. Käytännössä ehdotus tarkoittaisi, että työnantaja voisi koronapassin avulla varmistaa, että työntekijä ei todennäköisesti aiheuta merkittävää tartuntariskiä hoidettavilleen tai kollegoilleen. STM on omassa tiedotteessaan arvostellut tätä ehdotusta puutteelliseksi.

– SuPer on koko pandemian ajan vahvasti suosittanut jäseniään sosiaali- ja terveydenhuollossa ja varhaiskasvatuksessa ottamaan rokotteen ja suojaamaan näin itseään, omia läheisiään kuin potilaitaan ja asiakkaitaan. Tämä on vastuullista erityisesti niillä työpaikoilla, joissa hoidetaan iäkkäitä tai perussairauksia sairastavia henkilöitä, sanoo puheenjohtaja Silja Paavola.   

– Käsityksemme myös on, että hoitohenkilökunta on pääsääntöisesti rokotteensa ottanut. Sen sijaan väliaikaisen koronapassin käyttöönotto vain hoivahenkilöstön kohdalla ei tule kyseeseen. – Jos väliaikainen koronapassi otettaisiin käyttöön, tulisi sen koskea koko sote-sektorin henkilöstä siivoojasta lääkäriin, puheenjohtaja Paavola linjaa.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätiedot: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Ajankohtaista

4.3.2024

Tehy: Paikallisesta sopimisesta ei saa tulla vain uusi keino heikentää työehtoja

Lue
4.3.2024

SAK, Akava ja STTK: Työuralla tapahtuva opiskelu vaatii tukea

Lue
1.3.2024

EK, KT, SAK, Akava ja STTK: Työttömyys­va­kuu­tus­maksun alennusvaraa ei valtionta­louden tilkkeeksi

Lue
1.3.2024

Minun viikkoni: Monipuolisia viestinnän ja tietohallinnon tehtäviä

Lue
29.2.2024

STTK: Työtaisteluoikeutta rajoitetaan ilman hyväksyttäviä syitä ja poikkeuksellisen vajavaisella lainvalmistelulla

Lue
29.2.2024

Vuokratyövoiman kustannukset kuriin

Lue
28.2.2024

STTK laski Fat Cat Day:n: Johdon ansiot kasvavat Suomessa nopeasti suhteessa talouskasvuun

Lue
27.2.2024

Hallituksen esitys eduskunnalle työttömyyskassojen tehtävien laajentamista koskevaksi lainsäädännöksi

Lue