Työttömyyskassa Pro nopeuttaa hakemusten käsittelyä ohjelmistorobotiikan avulla

Työttömyyskassa Pro ottaa Suomen työttömyyskassoista ensimmäisenä käyttöönsä hakemusten käsittelyrobotin. Jäsenille tämä tarkoittaa selvästi lyhyempiä odotusaikoja, eli päivärahat kilahtavat tilille aiempaa nopeammin.

Työttömyyskassa Pro varautuu koronakriisistä aiheutuvaan hakemusruuhkaan robotisoimalla osan hakemuskäsittelystä.
– Perinteinen ohjelmistokehitys on aivan liian hidasta odotettavissa olevan hakemusruuhkan ja lakimuutosten mahdollistaman automaation toteuttamiseen, Työttömyyskassa Pron johtaja Mervi Ruokola kertoo.

Ohjelmistorobotiikkaan erikoistuneen yhteistyökumppanin Rewake Oy:n kanssa syntyi Nuutti-käsittelyrobotti, joka nopeuttaa merkittävästi hakemusten käsittelyä. Ensimmäiset hakemukset robotti käsitteli ennen pääsiäistä.
– Ohjelmistorobotiikka mahdollistaisi hakemuksen käsittelyn aina maksamiseen ja päätöksenantoon asti, mutta lainsäädäntö ei tällaista toistaiseksi salli. Teemme päätökset siis edelleen manuaalisesti, Ruokola toteaa.

Nuutti vapauttaa työttömyyskassan asiantuntijoiden työaikaa noin 50–60 prosenttia niissä kohteissa, joihin ohjelmistorobotti on valjastettu. Kassan etuuskäsittelijät voivat keskittyä tekemään päätöksiä ja käsittelemään hakemuksia, jotka vaativat lisäselvitystä.

Pron ja Rewaken asiantuntijat kehittävät Nuuttia tiiviissä yhteistyössä.
– Se mahdollistaa nopean prosessilähtöisen etenemisen, jossa automaatiota voidaan lisätä hallitusti askel kerrallaan. Vallitsevan poikkeustilan takia kehitystyö kohdennettiin lomautus- ja työttömyyshakemusten käsittelyprosesseihin, Rewake Oy:n partner Jarmo Mertovaara kertoo.

Nuutin kyvyt eivät rajaudu vain hakemusten käsittelyn automaatioon, vaan automaatiosta voi hyötyä kaikissa prosesseissa. Nuutti ei ole vain poikkeusolojen erikoistapaus, vaan siitä haetaan pysyvää tiimin jäsentä Pron asiantuntijoiden joukkoon.
– Jäsenille tämä tarkoittaa merkittävästi lyhyempää odotusaikaa päivärahojen saannissa, Ruokola kertoo.

Työttömyyskassa Pro on varautunut kasvaviin hakemusmääriin myös muilla tavoin. Lomautettuja jäseniä varten on avattu oma erillinen puhelinlinja, ja henkilökuntaa on palkattu lisää.

Lisätiedot:
Petri Nyyrölä, Työttömyyskassa Pron palvelupäällikkö, puh. 040 573 2984
Jarmo Mertovaara, Rewake Oy:n partner, puh. 0400 414 038

Ajankohtaista

25.4.2024

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestöiltä yhteinen kannanotto ministeri Anna-Kaisa Ikoselle – sotealan työntekijöiden vaalikelpoisuus palautettava

Lue
24.4.2024

SuPerin Paavola: Asiakkaalle suunniteltu kotihoito jää usein toteutumatta

Lue
23.4.2024

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille

Lue
22.4.2024

Suomen työmarkkinatilanne herättää kansainvälistä huomiota

Lue
22.4.2024

Yksityisen opetusalan työriidan sovintoesitys hylättiin – lakko useissa oppilaitoksissa 23.–24.4.

Lue
22.4.2024

Simpukkapatoja ja työelämän lainsäädäntöä

Lue
19.4.2024

Meto: Puunkuljetukset ovat vaarassa

Lue
18.4.2024

STTK-Opiskelijat: Kehysriihen päätökset uuvuttavat opiskelijat ja viivästyttävät valmistumista

Lue