Sujuva liikenne luo tulevaisuutta

50 vuotta sitten Suomen infrastruktuuri oli vielä kehitysmaan tasolla. Suomalaisen teollisuuden ja elinkeinoelämän menestys ja palkansaajien elintason nousu ei olisi ollut mahdollista ilman infrastruktuurin kehittämistä.

Nyt etsimme jatkuvasti avaimia Suomen tulevaisuuden menestykseen. Tulevaisuudessa keskeistä on miten ihmis-, tavara- ja informaatiovirrat liikkuvat liikenne- ja tietoverkoissa.

Matkaketjujen nopeuttamisessa ja liikenneyhteyksien parantamisessa piilee Suomessa paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia, kertoo tuore STTK:n ja jäsenliittojen osin rahoittama infraselvitys.

Matkaketjujen nopeuttamisessa ja liikenneyhteyksien parantamisessa piilee Suomessa paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia, kertoo tuore STTK:n ja jäsenliittojen osin rahoittama infraselvitys. Hyödyntämällä paremmin liikenneinfrassa olevan kehittämispotentiaalin Suomi siivittäisi selvityksen mukaan viennin vauhtiin, vahvistaisi kasvuvyöhykkeitään, houkuttelisi kansainvälisiä yrityksiä ja matkailijoita sekä toimisi parhaassa tapauksessa kansainvälisten toimitusketjujen alustana.

WSP Finland Oy:n ”Liikenteen infrastruktuuri tulevaisuuden mahdollistajana”-selvityksessä on tarkasteltu infrastruktuurin merkitystä eri teollisuus- ja palvelualoille sekä pohdittu kaupungistumisen merkitystä tulevaisuuden liikenneverkolle. Kehittämällä liikenneinfrastruktuuria Suomi voisi olla vielä isompi toiminta-alusta kansainvälisille toimitusketjuille. Kaikki liikennemuodot ovat tällöin tärkeitä, mutta lento- ja meriliikenteen rooli korostuu tulevaisuudessa.

STTK:n tavoitteiden tapaan selvityksessä korostetaan, että Suomessa on tarvetta muiden Pohjoismaiden tapaan 10-12 vuoden pitkäjänteiselle infrastruktuuriohjelmalle.

Selvityksen mukaan tulevaisuuden infrastruktuurille voidaan asettaa muutamia kriteereitä. Keskeisten pääväylien tulee yhdistää koko Suomi.  On tärkeää varmistaa tieto- ja viestintäverkkojen toimivuus fyysisen infrastruktuurin rinnalla. Infrastruktuurille tarvitaan yhtenäinen ja nykyajan tarpeita vastaava laatustandardi.

STTK:n tavoitteiden tapaan selvityksessä korostetaan, että Suomessa on tarvetta muiden Pohjoismaiden tapaan 10-12 vuoden pitkäjänteiselle infrastruktuuriohjelmalle. Näin vahvistettaisiin Suomen kilpailukykyä ja luotaisiin pohjaa tulevaisuuden menestykselle.

Lisätietoja STTK:ssa:

Elinkeinoasioiden päällikkö Antti Aarnio, 0400-381 634

Infraselvityksen tilasivat WSP Finlandilta INFRA ry, Rakennusteollisuus RT, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Kuntaliitto, Liikennevirasto, Metsäteollisuus, SAK, STTK ja MTK. Työ perustuu kirjallisuuteen, tilastomateriaaliin, asiantuntijahaastatteluihin ja työpajoihin.

Nyt valmistunut selvitys on jatkoa VTT:n ja TAMK:in Liikenneinfrastruktuuri 2040 -hankkeelle, jossa luotiin neljä vaihtoehtoista skenaariota liikenneinfran kehittämiselle ja tarkasteltiin, millaiseen Suomeen ne johtaisivat. WSP:n selvitys tutkii lyhyemmällä aikajänteellä ja konkreettisemmin, miten maan tulevaa kehitystä voidaan vahvistaa liikenneinfralla.

Ajankohtaista

23.4.2024

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille

Lue
22.4.2024

Suomen työmarkkinatilanne herättää kansainvälistä huomiota

Lue
22.4.2024

Yksityisen opetusalan työriidan sovintoesitys hylättiin – lakko useissa oppilaitoksissa 23.–24.4.

Lue
22.4.2024

Simpukkapatoja ja työelämän lainsäädäntöä

Lue
19.4.2024

Meto: Puunkuljetukset ovat vaarassa

Lue
18.4.2024

STTK-Opiskelijat: Kehysriihen päätökset uuvuttavat opiskelijat ja viivästyttävät valmistumista

Lue
18.4.2024

Hallitus säästää ja parantaa silmäterveyden palveluja järkevästi

Lue
17.4.2024

SuPerin Paavola kehysriihestä: Hallitus heikentää ratkaisuillaan sote-alalle työllistymistä

Lue