Lausunto oikeuslaitostyöryhmän alustavista toimenpide-ehdotuksista

STTK:n lausunto oikeusministeriölle

1. Kommentit: Rikollisuus ja rikosasioiden käsittely sekä rangaistukset ja niiden täytäntöönpano ehdotuksista

STTK ei pidä ajatusta rikosprosessin sisäisestä prekluusiosta kannatettavana. Asianosaiset eivät useinkaan käytä esitutkinnassa avustajia. Tämän vuoksi asianosaisille ei voida lisätä vastuuta prosessista. Prosessien nopeuttaminen voi pahimmillaan johtaa lopputuloksen laadun ja asianosaisen oikeusturvan heikkenemiseen.

Sähköisen järjestelmän kehittäminen, jossa asianosaiset pääsisivät aikaisemmassa vaiheessa tutustumaan esitutkintamateriaaliin, on harkitsemisen arvoinen idea. On kuitenkin arvioitava, saavutetaanko kalliin ja aikaa vievän järjestelmäkehitystyön puitteissa niitä hyötyjä, joita uudistuksella tavoitellaan. 

2. Kommentit: Siviiliasioiden käsittely, sovittelu ja vaihtoehtoiset riidanratkaisukeinot ehdotuksista

STTK katsoo, että kirjallisen menettelyn, poissaolokäsittelyn ja asiamieskäsittelyn laajentamista on syytä arvioida. Perusoikeuksien toteutuminen on kuitenkin turvattava kaikissa olosuhteissa.  Myös etäyhteyksiä olisi mahdollista käyttää enemmän jo nykylainsäädännönkin puitteissa.

Idea ”virtuaalikäräjäoikeudesta” tai juttujen jakamisesta tasaisemmin käräjäoikeuksien kesken on kannatettava niissä tapauksissa, joissa suullista käsittelyä ei ole tarpeen järjestää.

Oikeuslaitostyöryhmän jatkotyössä on syytä täsmentää, minkälaisilla toimintatapoja ja osaamisen kehittämistä koskevilla kehityshankkeilla prosesseja on mahdollista tehostaa oikeusturvan siitä kärsimättä. Toiminnan kehittämiseen ja koulutukseen on kohdennettava lisää resursseja.

STTK yhtyy näkemykseen siitä, että riita-asioiden oikeudenkäyntien yksi suurimmista ongelmakohdista on oikeudenkäyntien kalleus.  Kuluriskit voivat vähentää kansalaisten mahdollisuuksia saattaa riita-asioita tuomioistuimen arvioitavaksi. Tämän vuoksi on perusteltua harkita kulukattoa oikeudenkäyntikuluille. Kuluriskit on syytä huomioida myös tuomareiden koulutuksessa. Vahvemmalla prosessinjohdolla voidaan puuttua kulujen muodostumiseen muun ohella karsimalla ylipitkiä kirjelmiä ja tarpeetonta todistelua.

3. Kommentit: Hallinto-oikeudelliset asiat ja erityistuomioistuinasiat ehdotuksista

STTK yhtyy näkemykseen siitä, että tuomioistuinten toimivaltajakoa työ- ja virkamiesoikeudellisten asioiden käsittelyssä on syytä selvittää.

Työtuomioistuimessa tulkintaongelmia syntyy erityisesti siitä, milloin on kyse työehtosopimuksen tulkinnasta.

Kuluvan hallituskauden aikana valmisteltu työlainsäädäntö (esimerkiksi työtaisteluoikeus, paikallinen sopiminen) on ollut siinä määrin tulkinnanvaraista, että myös se on omiaan lisäämään tuomioistuinten toimivallanjakoon liittyviä epäselvyyksiä. 

 

4. Kommentit: Oikeudellinen neuvonta ja avustaminen ehdotuksista

5. Kommentit: Täytäntöönpano ja Ulosottolaitoksen toiminta ehdotuksista

6. Kommentit: Hallinto-, henkilöstö- ja koulutusasiat ehdotuksista

Osaava, ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilöstö on oikeuslaitoksen toiminnan kannalta keskeisessä asemassa. Toimenpide-ehdotuksissa on tunnistettu monipuolisesti tekijöitä, joilla henkilöstön saatavuutta, osaamista ja sitoutumista on mahdollista lisätä.

Oikeuslaitoksen työnantajakuvan kirkastaminen ja monipuolisten urapolkujen kehittäminen voivat lisätä oikeuslaitoksen houkuttelevuutta työnantajana.

STTK huomauttaa, että määräaikaisten virkasuhteiden suuri määrä vaikuttaa suoraan henkilöstön pysyvyyteen. Oikeustoimessa määräaikaisia virkasuhteita oli VM:n mukaan vuonna 2023 n. 20 %.  Henkilöstörakenteen tulisi tukea osaavan ja motivoituneen henkilöstön työskentelyä. Tämän vuoksi oikeushallinnon tehtävissä tulisi painopisteen olla vankinaisissa virkasuhteissa ja määräaikaisuuksia tulisi käyttää lähinnä sijaisuuksiin.

Henkilöstön osalta yhtenä tavoitteena ovat kilpailukykyiset, houkuttelevat ja kannustavat palvelussuhteen ehdot. Valtion virastojen välisessä vertailussa keskeinen kilpailutekijä on palkkaus. Hallinto- ja substanssitehtävissä kilpailukykyisyys ei tällä hetkellä toteudu, vaan vertailussa muiden hallinnonalojen virastoihin palkkataso on matalampi. Tämä vaikuttaa myös henkilöstön saatavuuteen. Palkkapositioita voidaan kehittää osana virkaehtosopimusten neuvottelutoimintaa, mutta myös työnantajan toimin urapolkuja kehittämällä ja aktiivisella palkkausjärjestelmän soveltamisella.

7. Muita huomioita Oikeuslaitostyöryhmän alustavista toimenpide-ehdotuksista

STTK pitää työryhmän oikeuslaitos -työryhmälle asetettuja tavoitteita kannatettavina. Oikeudenkäytön vahva riippumattomuus, laadukkaan oikeusturvan tuottaminen ja käyttäjälähtöisyys ovat keskeisiä hyvän oikeudenkäytön osatekijöitä. Kokonaisarvion tekeminen oikeuslaitoksen toiminnasta ja kehittämistarpeista antaa hyvät edellytykset jatkokehitystyölle. Selvää kuitenkin on, että raporttien laatimisen jälkeen kehittämistyöhön on toimintatapamuutosten lisäksi kohdennettava jatkossa myös riittävästi rahoitusta ja resurssointia.

Lisätietoja STTK:ssa: Minna Ahtiainen

Ajankohtaista

4.12.2024

Meto ja YT: Metsäalalla työskenteleviin kohdistetut paineet ja kritiikki ovat liikaa

Lue
4.12.2024

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Kasvu edellyttää osaamisen vahvistamista

Lue
4.12.2024

KthLiitto: Kela vähentää henkilöstöä ja toimitiloja vuonna 2025

Lue
4.12.2024

Ruotsin mallilla palkkakuoppaan – hallituksen lakiesitys uhkaa naisvaltaisten alojen palkkakehitystä

Lue
3.12.2024

Lauri Kujala STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi 

Lue
3.12.2024

Jytyn argumentit: Miksi vientimalli on Suomelle virhe?

Lue
3.12.2024

Tekoälyasetuksen toimeenpanoa koskeva lainsäädäntö

Lue
3.12.2024

Katto pään päälle 

Lue