henkilöstön edustaja

Henkilöstön edustaja on yrityksen työntekijöiden keskuudestaan valitsema henkilö, joka toimii työpaikalla luottamusmiehenä, luottamusvaltuutettuna, työsuojeluvaltuutettuna, työsuojeluasiamiehenä tai heidän varamiehenään. Osa henkilöstön edustajista voi hoitaa samaan aikaan useampia tehtäviä.

Henkilöstön edustajat neuvovat, tukevat ja neuvottelevat työntekijöiden palkkaukseen, työaikoihin, työpaikkojen säilymiseen, työsuojeluun ja työsuhdeturvaan liittyvistä kysymyksistä. He ovat myös työyhteisöjen laaja-alaisia kehittäjiä yhdessä työpaikan johdon kanssa. Tähän työhön henkilöstön edustajille on varattava riittävästi aikaa ja asianmukaisen työvälineet. Lisäksi henkilöstön edustajat tarvitsevat tietoa, osaamista, yhteistyökumppaneita, vuorovaikutusta ja uusia ajatuksia.

PT-STTK Luottamusmiessopimus

| 3.10.2002