Osaajapulan ratkaisun helpot ja nopeat keinot?

Kirjoittaja:

Riina Nousiainen

asiantuntija, koulutus ja osaaminen

Profiili
osaajapula

Osaajapulasta puhutaan, kun työnantajien tarvitsema ja tarjolla oleva osaaminen eivät kohtaa. Haasteet vaihtelevat eri alueilla ja ammateissa. Esimerkiksi metallialan osaajista on pulaa eri puolilla maata, mutta koulutukseen on vähemmän hakijoita kuin paikkoja olisi tarjolla. Lähihoitajakoulutus on sen sijaan säilyttänyt vetovoimansa, mutta aloituspaikat eivät riitä vastaamaan sosiaali- ja terveysalan kasvaviin työvoimatarpeisiin. Oma haasteensa on tietylle alalle kouluttautuneiden pitäminen alan töissä.

Syyt osaajapulan taustalla ovat moninaisia, ja vain osa syistä palautuu varsinaiseen pulaan oikeanlaista osaamista omaavista hakijoista. Tämä käy esiin myös Euroopan ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskus Cedefopin tutkimuksesta, jossa tutkittiin eurooppalaisten yritysten kokemaa osaajapulaa. Yritysten kykyyn houkutella työntekijöitä vaikuttavat myös muun muassa palkkaukseen ja rekrytointikäytäntöihin liittyvät haasteet.

Suomalaisten osaamistaso on jäänyt muiden Pohjoismaiden kehityksestä jälkeen.

Osaajapulan juuret yltävät syvälle. Suomalaisten osaamistaso on jäänyt muiden Pohjoismaiden kehityksestä jälkeen. Noin 15 prosenttia ikäluokasta ei suorita toisen asteen tutkintoa. Kuitenkin syntyvät uudet työtehtävät edellyttävät aiempaa useammin korkeaa koulutusta. Työuran aikainen osaamisen kehittäminen kasaantuu koulutetuille.

Ratkaisujen löytämistä osaajapulaan ei helpota se, että lyhyen aikavälin osaamistarpeista on vain vähän tarkempaa, ammattialakohtaista tietoa saatavilla. Työelämän osaamistarpeet muuttuvat nopeammin kuin koulutusjärjestelmä ehtii reagoida muutoksiin, vaikka apuun usein huudetaankin tutkintokoulutuksen kehittämistä.

Työelämän osaamistarpeet muuttuvat nopeammin kuin koulutusjärjestelmä ehtii reagoida muutoksiin.

Työelämä muuttuu nopeammin kuin tutkinnot. Siksi suurin tehtävä osaamiskapeikkojen täyttämisestä jää vääjäämättä työpaikoille. Myös työn on uudistuttava, jotta varmistetaan osaamisen jatkuva kehittyminen. On pidettävä parempaa huolta siitä, että kenenkään osaaminen ei vanhene työuran aikana. Ammattiosaamisen lisäksi on pidettävä huolta perustaidoista, jotka ovat edellytyksenä työelämässä pärjäämiselle ja menestymiselle. Perustaitoja koskevat vaatimukset eivät nekään säily muuttumattomina. Suurella joukolla työikäisistä on puutteita erityisesti digiosaamisessa.

Osaajapulaan on olemassa myös helppoja ja nopeita ratkaisuja

Osaajapulaan on olemassa myös helppoja ja nopeita ratkaisuja. Ammatillisessa koulutuksessa tutkinnot on pilkottu osiin, ja tutkinnon osien kautta niin yksilön kuin työnantajankin on mahdollista hankkia uutta osaamista tarvittaessa nopeastikin. Myös vanhat keinot voidaan ottaa tehokkaammin käyttöön. Oppisopimuskoulutus on erinomainen keino kouluttaa uusia osaajia työpaikan tarpeisiin. Nykyään oppisopimuksella voi suorittaa myös tutkinnon osia. Yhtään uutta oppisopimuspaikkaa ei kuitenkaan synny ilman työnantajia. – Keinoja on, jos niitä vain osataan ja halutaan käyttää.

Riina Nousiainen, STTK

***

Suomen osaamistaso ei saa enää laskea – Panostetaan koulutukseen

Ajankohtaista

4.12.2024

Meto ja YT: Metsäalalla työskenteleviin kohdistetut paineet ja kritiikki ovat liikaa

Lue
4.12.2024

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Kasvu edellyttää osaamisen vahvistamista

Lue
4.12.2024

KthLiitto: Kela vähentää henkilöstöä ja toimitiloja vuonna 2025

Lue
4.12.2024

Ruotsin mallilla palkkakuoppaan – hallituksen lakiesitys uhkaa naisvaltaisten alojen palkkakehitystä

Lue
3.12.2024

Lauri Kujala STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi 

Lue
3.12.2024

Jytyn argumentit: Miksi vientimalli on Suomelle virhe?

Lue
3.12.2024

Tekoälyasetuksen toimeenpanoa koskeva lainsäädäntö

Lue
3.12.2024

Katto pään päälle 

Lue