STTK:n lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle
Yleistä lausuttavaa esityskokonaisuudesta
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki, yleistukilaki. Yleistuki olisi työttömyyden aikaisen perustoimeentulon turvaamiseksi tarkoitettu tuki. Yleistukea maksettaisiin työttömän työnhakijan työmarkkinoille hakeutumisen tai palaamisen edellytysten edistämiseksi ja parantamiseksi. Esityksen tavoitteena on parantaa työnteon kannattavuutta, sujuvoittaa sosiaaliturvaa ja yksinkertaistaa etuuksia sosiaaliturvakomitean välimietinnön tekemät suositukset ja selvitykset huomioiden.
STTK pitää hyvänä esityksen tavoitteita työttömyysturvan sujuvoittamisesta ja yksinkertaistamisesta sekä työnteon kannattavuuden parantamisesta.
Esityksessä ehdotetaan, että peruspäiväraha ja työmarkkinatuki kumottaisiin ja niiden tilalle luotaisiin uusi etuus nimeltä yleistuki. Työmarkkinatukea koskevat ehdot kuitenkin pysyisivät monelta osin muuttumattomina yleistuessa. STTK huomauttaa, että työttömyysturvajärjestelmää ei yksinkertaisteta ja sujuvoiteta sillä, että etuuden nimeä muutetaan. Työttömyysturvajärjestelmä ei myöskään muutu yksinkertaisemmaksi tai sujuvammaksi siten, että työnhakijoille luodaan uusia lisävelvoitteita tai että etuuden saamiseen liittyvää tarveharkintaa lisätään.
STTK huomauttaa myös, että yleistuen käsitteeseen sisältyy kansalaisten ymmärryksen näkökulmasta riskejä, joita ei ole esityksessä huomioitu riittävästi. Kun tarkoituksena olisi jatkossa nimittää työttömyyden aikaista perusturvaetuutta yleistueksi, voi tämä aiheuttaa monenlaista sekaannusta ja väärinymmärrystä sosiaaliturvaetuutta hakiessa. Tämän lisäksi muutosta esitetään myös voimaan hyvin nopeasti, joten viranomaisten voi olla hyvin vaikea tähän myöskään ehtiä varautumaan. Epäselvyyttä voi aiheuttaa myös yleistuen käsitteen mahdollinen ymmärtäminen yleisenä toimeentuloa turvaavana tukena tai toimeentulotukena. Esityksessä ei ole riittävästi selvitetty, miten eri viranomaiset ja Kela pystyvät viestittämään ihmisille selkeästi ja ymmärrettävästi sen, että yleistuki on työttömyyden aikainen tuki eikä yleinen tuki. Vaarana on se, että hyvästä tavoitteestaan huolimatta, yleistuki saattaa monimutkaistaa sosiaaliturvajärjestelmää, etenkin ymmärrettävyyden näkökulmasta tarkasteltuna.
Lausuttavaa esityksen vaikutuksista kotitalouksiin
Esityksessä todetaan, että valtaosalla tulot eivät uudistuksen johdosta muutu. Samalla kuitenkin arvioidaan, että noin 12 200 henkilöä asuu kotitalouksissa, joiden käytettävissä olevat rahatulot pienentyvät yleistuen vuoksi. Arviolta noin 5 000 henkilön etuus tulisi pienenemään keskimäärin 1 166 euroa vuositasolla. Iso osa heikennyksistä kohdistuu pariskuntiin tarveharkinnan muutoksista ja huoltovelvollisuudesta johtuen.
STTK pitää huolestuttavana, että nämä heikennykset voivat kohdistua kotitalouksiin, joiden toimeentuloturvaa on heikennetty jo huomattavasti erityisesti vuonna 2024 tehdyillä useilla säästötoimilla. Samalla ministeriöiden valmistelussa on myös toimeentulotukea ja työttömyysturvan seuraamusjärjestelmää koskevia uusia tiukennuksia. Näiden useiden muutosten yhteisvaikutusta ei ole kuitenkaan selvitetty eikä esityksessä arvioitu. On välttämätöntä estää tilanteet, joissa muutokset kasautuvat kotitalouksiin ja lapsiperheisiin tavalla, joka ei enää takaisi kaikille riittävää toimeentulon turvaa. Vaikutusten arviointi tulisi olla siksi perusteellisempaa etenkin, koska yleistuki on nykyisiä perusturvaetuuksia korvaava uusi tuki.
Lausuttavaa esityksen vaikutuksista toimeenpanijoihin
Yleistuen käyttöönotosta seuraa merkittäviä kustannuksia ja lisätyötä Kelalle. STTK painottaa, että erityisesti henkilöstön määrän on oltava riittävä, jotta uudistus voi onnistua. Tähän on varattava tarvittavat määrärahat.
Myös TE-viranomaisten ja KEHA-keskuksen työmäärä tulee uuden etuuden vuoksi lisääntymään. Uusiin tehtäviin on varattava riittävät resurssit ja henkilöstö. Erityisesti uusille työnhakukeskusteluille tulisi selkeämmin osoittaa lisäresursseja, koska toimiva ja vaikuttava palvelu edellyttää, että työvoimaviranomaisten resurssit nostetaan riittävälle tasolle. Tämä on tärkeää etenkin siksi, että esityksellä lisätään kasvokkain tapahtuvia työnhakukeskusteluita ja TE-palvelut ovat jo pitkään olleet aliresursoidut suhteessa työn ja vastuiden määrään nähden.
Lausuttavaa esityksen muista vaikutuksista
–
Lausuttavaa yleistukilain yleisistä säännöksistä (1 luku)
Esityksessä jää epäselväksi yleistuen tarkoitus. Onko tarkoituksena, että yleistuki turvaa lain mukaan työttömyyden aikaisen perustoimeentulon, kuten peruspäiväraha ja työmarkkinatuki? Itse lakipykälässä ei kuitenkaan näin määritellä.
Nykyisin työttömän työnhakijan perustoimeentulo työttömyyden aikana turvataan työttömyyspäivärahalla ja työmarkkinatuella. (TTL 1 luku 2 §). Yleistukea koskevassa säännöksessä peruspäivärahan ja työmarkkinatuen kumoava yleistuki on määritelty vain perustoimeentulon turvaamiseksi tarkoitetuksi tueksi, jota maksettaisiin työmarkkinoille hakeutumisen tai palaamisen edellytysten edistämiseksi ja parantamiseksi. On eri asia, turvaako etuus toimeentulon kuin se, turvaako etuus toimeentuloa. Ei ole perusteltua, että työttömyyden aikaisten perusturvaetuuksien tarkoitusta muutetaan siten, että työttömän työnhakijan perustoimeentulo ei tulisi enää yleistuella turvatuksi.
Lausuttavaa yleistuen saamisen työvoimapoliittisista edellytyksistä (2 luku)
STTK pitää perusteltuna, että yleistukea saavaa henkilöä koskisivat pääosin samat etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset kuin ansiopäivärahan saajia työttömyysturvalain perusteella.
Lausuttavaa yleistukilain ehdotetusta voimaantulosta (9 luku)
Ottaen huomioon TE-palveluihin, työttömyysturvan seuraamusjärjestelmään ja toimeentulotukeen suunniteltavat muut isot muutokset, niin STTK pitää yleistuen voimaantuloaikataulua liian tiukkana. Tämä aiheuttaa vaikeuksia sekä viranomaisille, jotka järjestävät työttömien palveluja, että työttömyysetuuden maksajille. Voimaantuloa olisi siksi syytä myöhentää, jotta muun muassa tietojärjestelmämuutokset ja palveluprosessimuutokset voitaisiin suorittaa hallitusti.
Lisätietoja STTK:ssa: Samppa Koskela