Työvoimapalveluihin haluttiin alueellisia eroja, mutta onko niitä liikaa?

Kirjoittaja:

Tom-Henrik Sirviö

ekonomisti

Profiili

Työvoimapalveluiden asiantuntijoiden vastuulla olevien työnhakijoiden määrä vaihtelee merkittävästi työllisyysalueiden välillä.

Vastuu työvoimapalveluiden järjestämisestä siirtyi vuoden alusta työllisyysalueille. Yksi muutoksen tavoitteista oli luoda mahdollisuus alueellisten eriytyispiirteiden huomioimiseen ja jättää siten tilaa toisistaan poikkeaville toimintatavoille.

Työvoimapalveluiden alkuvuoden tilannekuva herättää kuitenkin kysymyksen siitä, mitä nämä alueelliset erot käytännössä tarkoittavat. Erityisen huolestuttava esimerkki on työvoimapalveluiden asiantuntijoiden vastuulla olevien työnhakijoiden määrä, joka vaihtelee merkittävästi alueiden välillä.

Erot asiantuntijakohtaisissa työnhakijamäärissä jopa moninkertaisia

KEHA-keskuksen mukaan huhtikuun lopussa työvoimapalveluiden asiantuntijoilla oli koko maan tasolla vastuullaan keskimäärin 149 työnhakijaa. Alueellisten lukujen tarkempi analyysi paljastaa huimia eroja asiantuntijan vastuulla olevissa työnhakijamäärissä.  Alla oleva kuva esittää asiantuntijakohtaiset työnhakijamäärät niillä viidellä alueella, joissa luku on pienin ja niillä viidellä alueella, joissa se on suurin. Lisäksi kuviossa on koko maan luku. Kuva pohjautuu KEHA-keskuksen tietoihin.

Pienin työnhakijamäärä oli Raaseporissa, jossa asiantuntijan vastuulla oli 88 työnhakijaa ja suurin Lahdessa, jossa asiantuntijan vastuulla oli 256 työnhakijaa. Lahdessa asiantuntijan vastuulla oli siis noin kolminkertainen määrä työnhakijoita Raaseporiin verrattuna.

Alueellisiin eroihin vaikuttaa esimerkiksi alueellinen työttömyystilanne, kun suuremman työttömyyden alueella työttömiä työnhakijoita on enemmän. Lisäksi äkilliset muutokset ja nopea työttömyyden nousu voivat näkyä luvuissa.

Asiantuntijoiden pienemmästä työnhakijamäärästä olisi hyötyä

Mahdollisista selittävistä tekijöistä huolimatta erot työnhakijoiden määrissä ovat merkittäviä. Työnhakijan näkökulmasta voi olla ongelmallista, jos virkailijan yhteen työnhakijaan käytettävissä oleva aika on toisaalla moninkertainen verrattuna omaan alueeseen. Virkailijoiden näkökulmasta taas työkuormitus näyttää vaihtelevan alueittain hurjasti.

Asiantuntijoiden vastuulla olevien työnhakijoiden määriin on tärkeä kiinnittää huomiota myös siksi, että tutkimuksen mukaan pienempi työnhakijamäärä on yhteydessä parempiin työllisyydenhoidon tuloksiin.  Esimerkiksi Itävallan tilannetta käsittelevässä tutkimuksessa pienempi määrä työnhakijoita johti tapaamisten ja työtarjousten kasvuun. Pienempi asiantuntijakohtainen työnhakijamäärä myös lyhensi työttömyysjaksoja useilla työttömien ryhmillä. Samankaltaista näyttöä on myös esimerkiksi Saksaa käsittelevästä tutkimuksesta.

Asiantuntijoiden työnhakijamäärien alueellisiin eroihin ja kehitykseen tulee kiinnittää huomiota. Koska tutkimuksen mukaan työnhakijamäärillä on rooli myös työllisyydenhoidon tuloksissa, tulee työnhakijamäärän olla mukana myös työvoimapalveluiden vaikuttavuuden arvioinnissa. Loppupeleissä kysymys on myös resursseista – työllisyysalueiden on varmistettava, ettei asiantuntijakohtainen työnhakijamäärä ole liian suuri.

Tom-Henrik Sirviö
Kirjoittaja on STTK:n ekonomisti.

Ajankohtaista

14.8.2025

Työneuvoston lakkauttaminen ei tuo säästöjä

Lue
14.8.2025

Yrittäjän eläkelain muuttaminen ja tapaturman ja palvelussairauden korvaaminen, HE eduskunnalle

Lue
13.8.2025

Tehy lahjoittaa 10 000 euroa Plan Internationalille – apua Gazan lapsille ja perheille

Lue
12.8.2025

STTK:n tavoitteet budjettiriiheen: talouskasvua, luottamusta ja hyvinvointia

Lue
11.8.2025

STTK:n hallitus: Valtiovarainministeriön budjettiesitys on luokaton

Lue
11.8.2025

Huoltovarmuuden turvaaminen ja Huoltovarmuuskeskus

Lue
8.8.2025

STTK Eurooppa-foorumissa 27.–29.8

Lue
8.8.2025

Sairausvakuutuslain ja siihen liittyvien lakien muuttaminen – HE eduskunnalle

Lue