Koulutusvähennyksen lakkauttaminen, HE-luonnos

STTK:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle

Yleiset huomiot

STTK arvioi, että koulutusvähennys ei ole onnistunut alkuperäisessä tavoitteessaan edistää työntekijöiden osaamisen kehittämistä, muutostilanteisiin varautumista ja työurien pidentymistä.

STTK pitää erittäin valitettavana, että hallituksen esityksestä puuttuu kokonaan vaihtoehtojen tarkastelu. Koulutusvähennyksen lakkauttamisen sijaan olisi ollut tarkoituksenmukaista etsiä vaikuttavampia tapoja verovähennyksen kohdentamiselle.

Yleisperustelut
Huomiot luvuista 1‒3 (tausta, nykytila ja sen arviointi, ehdotuksen tavoitteet)

Koulutusvähennyksen alkuperäisenä tavoitteena oli edistää työntekijöiden osaamisen kehittämistä, muutostilanteisiin varautumista ja työurien pidentymistä. Koulutusvähennyksen käyttö on jäänyt odotettua vähäisemmäksi, eikä koulutusvähennys näytä lisänneen työntekijöiden koulutusta yrityksissä.

Työolobarometrin mukaan osallistuminen työnantajan tarjoamaan koulutukseen heikentyi merkittävästi koronapandemian alun jälkeen, ja osallistumisaste näyttää jääneen pysyvämmin alhaiseksi. Vuosina 2021–2023 työnantajan tarjoamaan koulutukseen osallistui vain 40 prosenttia työntekijöistä, kun edeltävän kymmenen vuoden aikana osallistumisaste oli yli 50 prosenttia. Eurostatin tilastoihin perustuvassa EU-maiden välisessä vertailussa työnantajien panostukset henkilöstön koulutukseen ovat Suomessa selvästi alle EU-maiden keskitason. Tilanteessa on merkittävästi parannettavaa, ja investoinnit osaamiseen ovat myös työn tuottavuuden parantamisen kannalta keskeisiä.

Huomiot luvuista 4–5 (ehdotukset, vaikutukset ja muut toteuttamisvaihtoehdot)

STTK pitää erittäin valitettavana, että hallituksen esityksestä puuttuu kokonaan vaihtoehtojen tarkastelu. STTK katsoo, että koulutusvähennyksen lakkauttamisen sijaan olisi ollut tarkoituksenmukaista etsiä vaikuttavampia tapoja verovähennyksen kohdentumiselle. Koulutusvähennyksen voisi kohdentaa esimerkiksi työyhteisöihin, joiden henkilöstöön digitaalisen ja vihreän siirtymän toimilla on suurin vaikutus. Koulutusvähennys voisi myös kohdentaa huoltovarmuuden kannalta keskeisen osaamisen vahvistamiseen.

Pykälät ja säännöskohtaiset perustelut

Laki taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä

2 § – Soveltamisala

3 § – Koulutussuunnitelma

5 § – Koulutuskorvaus

Laki koulutuksen korvaamisesta

2 § – Soveltamisala

Voimaantulo

Huomionne ehdotetusta voimaantulosta

Lisätietoja STTK:ssa: Riina Nousiainen

Ajankohtaista

16.9.2025

SuPer korostaa lasten ja nuorten turvallista lääkehoitoa – SuPerin työryhmä sai tunnustuksen

Lue
16.9.2025

Järjestöjen uusi giljotiinileikkaus peruttiin, kaaos edelleen näköpiirissä

Lue
16.9.2025

30 vuotta paremman eurooppalaisen työelämän puolesta

Lue
16.9.2025

Hyvinvointialueiden säästöt kuormittavat henkilöstön jaksamista – rahoitusmallia tarkasteltava uudelleen

Lue
12.9.2025

Tehyn johto soteministeri Grahn-Laasoselle: Raskaussyrjintä riivaa sote-alaa jo nyt, ja lakimuutos lisäisi sitä entisestään

Lue
12.9.2025

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen huolissaan Suomen mediakentästä ja toimittajien jaksamisesta – ”STT:n, MTV:n, Ylen ja HS:n uutisointi on turvattava ja journalisteista pidettävä huolta”

Lue
11.9.2025

Laadukasta varhaiskasvatusta tarvitaan tänä päivänä enemmän kuin koskaan

Lue
11.9.2025

Hyvinvointialueiden rahapula ei oikeuta lakien rikkomiseen

Lue