Koulutusvähennyksen lakkauttaminen, HE-luonnos

STTK:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle

Yleiset huomiot

STTK arvioi, että koulutusvähennys ei ole onnistunut alkuperäisessä tavoitteessaan edistää työntekijöiden osaamisen kehittämistä, muutostilanteisiin varautumista ja työurien pidentymistä.

STTK pitää erittäin valitettavana, että hallituksen esityksestä puuttuu kokonaan vaihtoehtojen tarkastelu. Koulutusvähennyksen lakkauttamisen sijaan olisi ollut tarkoituksenmukaista etsiä vaikuttavampia tapoja verovähennyksen kohdentamiselle.

Yleisperustelut
Huomiot luvuista 1‒3 (tausta, nykytila ja sen arviointi, ehdotuksen tavoitteet)

Koulutusvähennyksen alkuperäisenä tavoitteena oli edistää työntekijöiden osaamisen kehittämistä, muutostilanteisiin varautumista ja työurien pidentymistä. Koulutusvähennyksen käyttö on jäänyt odotettua vähäisemmäksi, eikä koulutusvähennys näytä lisänneen työntekijöiden koulutusta yrityksissä.

Työolobarometrin mukaan osallistuminen työnantajan tarjoamaan koulutukseen heikentyi merkittävästi koronapandemian alun jälkeen, ja osallistumisaste näyttää jääneen pysyvämmin alhaiseksi. Vuosina 2021–2023 työnantajan tarjoamaan koulutukseen osallistui vain 40 prosenttia työntekijöistä, kun edeltävän kymmenen vuoden aikana osallistumisaste oli yli 50 prosenttia. Eurostatin tilastoihin perustuvassa EU-maiden välisessä vertailussa työnantajien panostukset henkilöstön koulutukseen ovat Suomessa selvästi alle EU-maiden keskitason. Tilanteessa on merkittävästi parannettavaa, ja investoinnit osaamiseen ovat myös työn tuottavuuden parantamisen kannalta keskeisiä.

Huomiot luvuista 4–5 (ehdotukset, vaikutukset ja muut toteuttamisvaihtoehdot)

STTK pitää erittäin valitettavana, että hallituksen esityksestä puuttuu kokonaan vaihtoehtojen tarkastelu. STTK katsoo, että koulutusvähennyksen lakkauttamisen sijaan olisi ollut tarkoituksenmukaista etsiä vaikuttavampia tapoja verovähennyksen kohdentumiselle. Koulutusvähennyksen voisi kohdentaa esimerkiksi työyhteisöihin, joiden henkilöstöön digitaalisen ja vihreän siirtymän toimilla on suurin vaikutus. Koulutusvähennys voisi myös kohdentaa huoltovarmuuden kannalta keskeisen osaamisen vahvistamiseen.

Pykälät ja säännöskohtaiset perustelut

Laki taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä

2 § – Soveltamisala

3 § – Koulutussuunnitelma

5 § – Koulutuskorvaus

Laki koulutuksen korvaamisesta

2 § – Soveltamisala

Voimaantulo

Huomionne ehdotetusta voimaantulosta

Lisätietoja STTK:ssa: Riina Nousiainen

Ajankohtaista

30.4.2025

ERTO: Henkilöstöalalle sopu – 5.5. uhanneet lakot peruutettu

Lue
30.4.2025

Yhteisymmärrys kuntien ja hyvinvointialueiden sopimuskorotuksista saavutettu – ”Tämä osoitti neuvottelujärjestelmän toimivuuden”

Lue
30.4.2025

Tehy, KT ja muut järjestöt: Sopimuskorotuksista on syntynyt yhteisymmärrys kunta- ja hyvinvointialalla

Lue
30.4.2025

Asbestityötä ja työsuojelun ammattipätevyyttä koskevan lainsäädännön muuttaminen, HE

Lue
29.4.2025

Jyty: Kunta- ja hyvinvointialan palkkaohjelman irtisanominen on valitettava käänne

Lue
29.4.2025

Maksuton Kesäduunari-info neuvoo kesätyöntekijöitä koko kesän ajan 

Lue
28.4.2025

Tehy: Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n  kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelman – irtisanominen ei tullut yllätyksenä

Lue
28.4.2025

STTK: Nuorten työelämän epävarmuutta ei saa lisätä – vaikutukset mielenterveyteen ja perheellistymissuunnitelmiin merkittävät

Lue