Budjettiesitys 2020 – onko vastasyklisyys unohtunut talouskeskustelusta?

Valtiovarainministeri Lintilän ensimmäinen budjettiesitys on julkaistu. Suuria yllätyksiä se ei sisällä – eikä budjettiesitys ole huono. Havainto tuotannollisten investointien vähäisyydestä vertailumaihin nähden on oikea. Samoin talouspolitiikan ennustettavuuden tärkeä merkitys investoinneille ja talouskasvulle. Ministeri Lintilän viesti Business Finlandin rahoittamisesta ja tempoilevien muutosten puuttumisesta on otettu myönteisesti vastaan.

Suurin kysymysmerkki budjetin ympärillä käytävässä keskustelussa liittyykin talouspolitiikan viritykseen. Suomessa ollaan yhtä mieltä siitä, että kasvun ennusteet ovat heikentyneet ja maailmalta tulee kehnoja talousuutisia. Johtopäätökset vaihtelevat laidasta laitaan.

Perinteinen talouspolitiikan lähtökohta on talouden syklien tasaaminen

Perinteinen talouspolitiikan lähtökohta on, että talouden syklejä tulee pyrkiä tasaamaan – ei vahvistamaan. Tämä ajatuskulku näkyy vahvasti myös tuoreessa hallitusohjelmassa.

Nyt oppositiojohto ja politiikan kommentaattorit ehdottavat taloussuhdanteen potentiaaliseen heikkenemiseen reagoimista siten, että julkisia menoja leikattaisiin. Valtion velkaantumista kauhistellaan, vaikka valtion pitkän lainan korko laski -0,3 prosenttiin. Siis kolme prosentin kymmenystä pakkaselle.

Jos heikkenevään taloussuhdanteeseen reagoidaan leikkaamalla menoja, se vahvistaa suhdannevaihtelua.

Jos heikkenevään taloussuhdanteeseen reagoidaan leikkaamalla menoja, se vahvistaa suhdannevaihtelua. Laskukausi syvenee, jos yksityissektorin lisäksi julkinen sektori painuu kaakkoon.

Valtion budjetti - elvytystä vai säästöjä?

Hallituksen politiikan linja suhtautumisessa sykleihin varmistuu vasta myöhemmin. Hallitus on ilmaissut tarkastelevansa asiaa erityisesti syksyn 2020 budjettiriihen yhteydessä. Hallitusohjelmaneuvottelujen päätöksen mukaan uusia sovittuja menoja tarkastellaan uudelleen, jos työllisyys- ja talouskasvuennusteista on jääty riittävästi jälkeen – verrattuna vallitsevaan taloussykliin. Tarkempi menetelmä tähän jätettiin toki kirjaamatta, koska lähtökohdan on oltava toivotun työllisyyskehityksen toteutuminen.

Toivottavasti vastasyklisyys ei ole unohtunut talouspolitiikasta. Lyhytaikaista velkaelvytystä ei pidä pelätä – varsinkaan kun valtionvelan korko on pakkasella.

Antti Koskela, ekonomisti, STTK

***

STTK: Palkkatukeen ja te-toimistojen palveluihin panostettava heti hallituskauden alussa

Ajankohtaista

12.5.2025

Ammattiliitto Pro: Lakkovaroitus Helsingin ja Turun yliopistoon – lakkoon on menossa 13 000 yliopistolaista

Lue
12.5.2025

Strategiansa päivittänyt Ammattiliitto Pro panostaa vahvuuksiinsa ja monimuotoisuuteen

Lue
9.5.2025

Onko EU edelleen suomalaisen palkansaajan ystävä?

Lue
9.5.2025

Sosiaalialan järjestöihin syntyi vastuullinen sopimusratkaisu

Lue
8.5.2025

Pron edustajisto: Ilman liittoja ei ole työelämän tasa-arvoa

Lue
8.5.2025

Hallitusohjelman tilaajat verolle

Lue
6.5.2025

Jyty: Kuntien ja hyvinvointialueiden sopimuspaketti tuo hyvät korotukset ja takaa työrauhan lähes kolmeksi vuodeksi

Lue
6.5.2025

Tehy: Uusi virka- ja työehtosopimus hyväksytty Kunta- ja hyvinvointialalle – Keskimääräiset palkankorotukset vuosina 2025-2028 sote-sektorilla yli 14 prosenttia

Lue