STTK:n lausunto valtiovarainministeriölle
Yleistä
STTK pitää tärkeänä, että perintö- ja lahjaverotusta kehitetään oikeudenmukaisella ja ennakoitavalla tavalla, ottaen huomioon verotuksen vaikutukset kotitalouksien ostovoimaan, varallisuuserojen kehittymiseen ja julkisen talouden kestävyyteen.
Perintö- ja lahjaverotuksen alarajojen korotus
Ehdotus perintöverotuksen alarajan korottamisesta 20 000 eurosta 30 000 euroon ja lahjaverotuksen alarajan korottamisesta 5 000 eurosta 7 500 euroon on kannatettavaa, koska se keventää erityisesti pienempiä perintöjä ja lahjoja saavien verotusta ja voi siten vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa. Perintö- ja lahjaveron alaraja on säilynyt muuttumattomana vuodesta 2009 lähtien, joten sen tarkistaminen ylöspäin on perusteltua toteutuneen inflaation vuoksi. Ongelmallista on sen sijaan se, että muutos pienentää valtion saamia verotuottoja, vaikka verotuottojen menetykset ovatkin melko pieniä. Perittävän varallisuuden kasvaessa perintö- ja laajaveron tuotto on kuitenkin lähivuosina kasvava veromuoto. Perintö- ja lahjaveron säilyttäminen on tärkeää sekä fiskaalisuuden että varallisuuden keskittymisen ehkäisemisen kannalta.
Tavanomaisen koti-irtaimiston verovapauden korotus
Verovapaan koti-irtaimiston arvorajan korotus 4 000 eurosta 7 500 euroon on perusteltu ja vastaa paremmin nykyistä hintatasoa. Tämä muutos voi erityisesti helpottaa tavanomaisen kotitalousomaisuuden siirtymistä ilman tarpeettomia veroseuraamuksia. Muutos keventää myös verohallinnon hallinnollista työtä.
Lisätietoja STTK:ssa: Seppo Nevalainen