STTK: Kasvutyöryhmän eväät vaatimattomia, perintöveron poistolle ehdoton ei

Varman toimitusjohtaja Risto Murron vetämän Kasvuriihi-työryhmän esitykset on julkaistu. STTK:lle ne ovat pettymys.

Koulutustason nostoon, ulkomaalaisten opiskelijoiden houkutteluun ja suomalaisten asiantuntijoiden kansainvälistymisen edistämiseen liittyvät esitykset ovat kannatettavia kasvun vauhdittamiseksi, mutta nekin edellyttävät pitkäjänteisyyttä, pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa.

Työryhmän keskeiseksi kasvutoimeksi näyttää nousevan perintöveron poisto ja korvaaminen luovutusvoittoverolla. Kasvun luomisen sijaan se kuitenkin todennäköisesti hyydyttäisi kasvua ja heikentäisi merkittävästi julkista taloutta.
Sellaiseen ei ole varaa. Perintö- ja lahjavero tuotti viime vuonna 1,25 miljardia euroa, eli se on julkisen talouden kannalta merkittävä tulonlähde. Lisäksi veron korvaaminen kasvattaisi varallisuuseroja entisestään. Rikkaat välttäisivät perintöverotuksen käytännössä kokonaan, sillä veroa maksettaisiin vasta omaisuutta myytäessä, Lainà sanoo.

Työryhmän esitys ei ollut yksimielinen. Laboren johtaja Mika Maliranta jätti eriävän mielipiteen, joka liittyy perintöveron poistamiseen ja jossa hän nostaa esiin huolen siitä, että verotuksen neutraalisuus heikkenisi talouskasvua haittaavalla tavalla. Lukitusvaikutuksen seurauksena omistus jämähtäisi nykyisiin kohteisiinsa, mikä heikentäisi talouden uudistumista ja kasvua.

Mihin unohtui kilpailun lisääminen?

Kilpailun lisääminen olisi STTK:n mielestä kustannustehokas keino tukea kasvua, mutta se on työryhmältä unohtunut.
Kilpailun lisääminen erityisesti yksityisellä sektorilla on välttämätöntä. Konkreettisia toimia ovat esimerkiksi yrityskauppojen otto-oikeuden lisääminen kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivaltaan, viraston resurssoinnista huolehtiminen ja kilpailulainsäädännön laajempi tarkastelu ja tiukentaminen.

STTK on pitänyt esillä listaamattomien yhtiöiden osinkoverohuojennuksen poistamista, koska se vääristää investointeja. Investointivääristymän korjaaminen vauhdittaisi kasvua ja vahvistaisi julkista taloutta vähintään 400 miljoonalla eurolla vuosittain. Työryhmän esitys osinkoverotuksen uudistamiseksi jää täysin puutteelliseksi.

Myöskään yhteisöveron kohdennettua alentamista kohti 15 prosenttia T&K-investointivähennyksen kautta ei voi pitää perusteltuna.
Investointien vauhdittaminen on tarpeen ja parlamentaarisesti on jo sovittu T&K-panostusten kasvattamisesta neljään prosenttiin BKT:stä. Verohuojennukset ovat tehoton ja kallis tapa tukea investointeja, Patrizio Lainà sanoo.

Lisätietoja: pääekonomisti Patrizio Lainà p. 040 585 4432, patrizio.laina@sttk.fi

Ajankohtaista

30.4.2025

ERTO: Henkilöstöalalle sopu – 5.5. uhanneet lakot peruutettu

Lue
30.4.2025

Yhteisymmärrys kuntien ja hyvinvointialueiden sopimuskorotuksista saavutettu – ”Tämä osoitti neuvottelujärjestelmän toimivuuden”

Lue
30.4.2025

Tehy, KT ja muut järjestöt: Sopimuskorotuksista on syntynyt yhteisymmärrys kunta- ja hyvinvointialalla

Lue
30.4.2025

Asbestityötä ja työsuojelun ammattipätevyyttä koskevan lainsäädännön muuttaminen, HE

Lue
29.4.2025

Jyty: Kunta- ja hyvinvointialan palkkaohjelman irtisanominen on valitettava käänne

Lue
29.4.2025

Maksuton Kesäduunari-info neuvoo kesätyöntekijöitä koko kesän ajan 

Lue
28.4.2025

Tehy: Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n  kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelman – irtisanominen ei tullut yllätyksenä

Lue
28.4.2025

STTK: Nuorten työelämän epävarmuutta ei saa lisätä – vaikutukset mielenterveyteen ja perheellistymissuunnitelmiin merkittävät

Lue