Vähimmäispalkkadirektiivin kohtaloa ei ole sinetöity

Kirjoittaja:

Sanna Rantala

juristi, työlainsäädäntö

Profiili

EU-tuomioistuimen julkisasiamiehen suositus vähimmäispalkkadirektiivistä on yllättävä.

Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa käsiteltiin (HS 16.1.) EU-tuomioistuimen julkisasiamiehen suositusta vähimmäispalkkadirektiivin kaatamiseksi. Julkisasiamiehen suositus ei sido tuomioistuinta. Tuomio saadaan oletettavasti vasta useiden kuukausien päästä, joten vielä ei ole johtopäätösten aika. Aiheesta ei myöskään ole laajaa oikeuskäytäntöä, joten on vaikea arvioida, mille kannalle tuomioistuin päätyy.

Direktiivin tavoite on parantaa työntekijöiden toimeentuloa ja vähentää palkkaköyhyyttä, joka on edelleen merkittävä ongelma monissa EU-maissa. Direktiivi pyrkii varmistamaan, että kaikissa EU:n jäsenvaltioissa otetaan käyttöön riittävä vähimmäispalkka, joka takaa työntekijöille kohtuullisen elintason. Direktiivi oli pantava kansallisesti täytäntöön 15. marraskuuta 2024 mennessä.

Tanska ja Ruotsi vastustivat vähimmäispalkkadirektiiviä ja lähtivät testaamaan EU-tuomioistuimeen, ylittääkö se EU:n toimivallan rajat. Tuomioistuimen julkisasiamies asettui suosituksessaan tukemaan Tanskaa ja Ruotsia. Hän arvioi, että vähimmäispalkkadirektiivi puuttuu suoraan jäsenvaltioiden palkkarakenteeseen. EU:n toiminnasta tehdyn sopimuksen mukaan palkat jäävät unionin toimivallan ulkopuolelle, ja julkisasiamies arvioi, että kokonaisuutena direktiivi kohdistuu palkkarakenteeseen jäsenvaltioissa.

Direktiivi ei määritä mitään euromääräistä vähimmäispalkkaa. Sen sijaan se tukee työehtosopimusneuvotteluja.

Julkisasiamiehen suositus on yllättävä, ja se voidaan perustellusti haastaa. Direktiivi ei määritä mitään euromääräistä vähimmäispalkkaa. Sen sijaan se tukee työehtosopimusneuvotteluja. Kattavat työehtosopimukset puolestaan ovat tehokkain tapa torjua palkkaköyhyyttä. Direktiivi vaatii vain yleisesti tiettyjen kriteerien huomioimista mahdollisia lakisääteisiä vähimmäispalkkoja asetettaessa ja työehtosopimusneuvotteluja edistettäessä, mutta se ei puutu suoraan palkan määrittelyyn tai määrään.

EU:ssa on annettu useita direktiivejä, jotka vaikuttavat käytännössä palkan määrään, kuten esimerkiksi työaikadirektiivi. Myös tasa-arvoa käsittelevissä direktiiveissä palkan käsite on määritelty laajasti. Palkan käsite toimivallan jaossa ei siis ole selvä, ja nyt on kyse käsitteen juridisesta arvioinnista.

Olisi erittäin valitettavaa, jos direktiivi nyt kumottaisiin EU:n toimivaltakysymysten tulkinnan vuoksi. Direktiivi ei uhkaa Suomen työmarkkinajärjestelmää vaan päinvastoin kunnioittaa sitä. Kumoamisella voisi olla kauaskantoisia vaikutuksia EU-sääntelylle erityisesti työoikeuden alalla. Sosiaaliset kysymykset, kuten hyvien työolojen edistäminen, ovat olennaisia asioita. Direktiivin kumoaminen voisi nakertaa EU:n legitimiteettiä toimia näissä kysymyksissä, mikä voisi heikentää työntekijöiden asemaa EU:n laajuisesti.

Sanna Rantala
Kirjoittaja on STTK:n juristi

Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Helsingin Sanomissa 22.1.2025.

Ajankohtaista

12.9.2025

Tehyn johto soteministeri Grahn-Laasoselle: Raskaussyrjintä riivaa sote-alaa jo nyt, ja lakimuutos lisäisi sitä entisestään

Lue
12.9.2025

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen huolissaan Suomen mediakentästä ja toimittajien jaksamisesta – ”STT:n, MTV:n, Ylen ja HS:n uutisointi on turvattava ja journalisteista pidettävä huolta”

Lue
11.9.2025

Laadukasta varhaiskasvatusta tarvitaan tänä päivänä enemmän kuin koskaan

Lue
11.9.2025

Hyvinvointialueiden rahapula ei oikeuta lakien rikkomiseen

Lue
11.9.2025

Sodat leimasivat von der Leyenin puhetta

Lue
10.9.2025

Selvitys: Maahanmuuttaja-naiset kokevat Suomen yhteiskunnallisen ilmapiirin heikentyneen

Lue
10.9.2025

Töitä maahanmuuttajanaisille – STTK:n esityksiä maahanmuuttajanaisten työllisyyden tukemiseksi

Lue
9.9.2025

Velkajarru pohjassa talouskasvu hyytyy

Lue