Työttömyyskassa Pro nopeuttaa hakemusten käsittelyä ohjelmistorobotiikan avulla

Työttömyyskassa Pro ottaa Suomen työttömyyskassoista ensimmäisenä käyttöönsä hakemusten käsittelyrobotin. Jäsenille tämä tarkoittaa selvästi lyhyempiä odotusaikoja, eli päivärahat kilahtavat tilille aiempaa nopeammin.

Työttömyyskassa Pro varautuu koronakriisistä aiheutuvaan hakemusruuhkaan robotisoimalla osan hakemuskäsittelystä.
– Perinteinen ohjelmistokehitys on aivan liian hidasta odotettavissa olevan hakemusruuhkan ja lakimuutosten mahdollistaman automaation toteuttamiseen, Työttömyyskassa Pron johtaja Mervi Ruokola kertoo.

Ohjelmistorobotiikkaan erikoistuneen yhteistyökumppanin Rewake Oy:n kanssa syntyi Nuutti-käsittelyrobotti, joka nopeuttaa merkittävästi hakemusten käsittelyä. Ensimmäiset hakemukset robotti käsitteli ennen pääsiäistä.
– Ohjelmistorobotiikka mahdollistaisi hakemuksen käsittelyn aina maksamiseen ja päätöksenantoon asti, mutta lainsäädäntö ei tällaista toistaiseksi salli. Teemme päätökset siis edelleen manuaalisesti, Ruokola toteaa.

Nuutti vapauttaa työttömyyskassan asiantuntijoiden työaikaa noin 50–60 prosenttia niissä kohteissa, joihin ohjelmistorobotti on valjastettu. Kassan etuuskäsittelijät voivat keskittyä tekemään päätöksiä ja käsittelemään hakemuksia, jotka vaativat lisäselvitystä.

Pron ja Rewaken asiantuntijat kehittävät Nuuttia tiiviissä yhteistyössä.
– Se mahdollistaa nopean prosessilähtöisen etenemisen, jossa automaatiota voidaan lisätä hallitusti askel kerrallaan. Vallitsevan poikkeustilan takia kehitystyö kohdennettiin lomautus- ja työttömyyshakemusten käsittelyprosesseihin, Rewake Oy:n partner Jarmo Mertovaara kertoo.

Nuutin kyvyt eivät rajaudu vain hakemusten käsittelyn automaatioon, vaan automaatiosta voi hyötyä kaikissa prosesseissa. Nuutti ei ole vain poikkeusolojen erikoistapaus, vaan siitä haetaan pysyvää tiimin jäsentä Pron asiantuntijoiden joukkoon.
– Jäsenille tämä tarkoittaa merkittävästi lyhyempää odotusaikaa päivärahojen saannissa, Ruokola kertoo.

Työttömyyskassa Pro on varautunut kasvaviin hakemusmääriin myös muilla tavoin. Lomautettuja jäseniä varten on avattu oma erillinen puhelinlinja, ja henkilökuntaa on palkattu lisää.

Lisätiedot:
Petri Nyyrölä, Työttömyyskassa Pron palvelupäällikkö, puh. 040 573 2984
Jarmo Mertovaara, Rewake Oy:n partner, puh. 0400 414 038

Ajankohtaista

20.11.2025

Lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuki

Lue
20.11.2025

Antti Palola osallistui viimeiseen ETUC:n hallituksen kokoukseensa – painotti työntekijöiden suojan merkitystä

Lue
20.11.2025

Eläkeuudistus turvaa nuorempien sukupolvien toimeentuloa

Lue
20.11.2025

Työllistämistuki nuorille

Lue
19.11.2025

Jyty: Etelä-Pohjanmaan yt-neuvottelut päättyivät erimielisinä – vähennykset kohdentuvat jälleen pienipalkkaiseen henkilöstöön

Lue
19.11.2025

Jytyn viesti kunnille: Työllisyyspalveluihin panostaminen vähentää työttömyyden kustannuksia – henkilöstöä kuunneltava

Lue
18.11.2025

Pitkän aikavälin ilmastosuunnitelman luonnos

Lue
14.11.2025

Muutosneuvottelut Metsä Groupilla, UPM:llä ja Stora Ensolla

Lue