Työttömyyskassa Pro nopeuttaa hakemusten käsittelyä ohjelmistorobotiikan avulla

Työttömyyskassa Pro ottaa Suomen työttömyyskassoista ensimmäisenä käyttöönsä hakemusten käsittelyrobotin. Jäsenille tämä tarkoittaa selvästi lyhyempiä odotusaikoja, eli päivärahat kilahtavat tilille aiempaa nopeammin.

Työttömyyskassa Pro varautuu koronakriisistä aiheutuvaan hakemusruuhkaan robotisoimalla osan hakemuskäsittelystä.
– Perinteinen ohjelmistokehitys on aivan liian hidasta odotettavissa olevan hakemusruuhkan ja lakimuutosten mahdollistaman automaation toteuttamiseen, Työttömyyskassa Pron johtaja Mervi Ruokola kertoo.

Ohjelmistorobotiikkaan erikoistuneen yhteistyökumppanin Rewake Oy:n kanssa syntyi Nuutti-käsittelyrobotti, joka nopeuttaa merkittävästi hakemusten käsittelyä. Ensimmäiset hakemukset robotti käsitteli ennen pääsiäistä.
– Ohjelmistorobotiikka mahdollistaisi hakemuksen käsittelyn aina maksamiseen ja päätöksenantoon asti, mutta lainsäädäntö ei tällaista toistaiseksi salli. Teemme päätökset siis edelleen manuaalisesti, Ruokola toteaa.

Nuutti vapauttaa työttömyyskassan asiantuntijoiden työaikaa noin 50–60 prosenttia niissä kohteissa, joihin ohjelmistorobotti on valjastettu. Kassan etuuskäsittelijät voivat keskittyä tekemään päätöksiä ja käsittelemään hakemuksia, jotka vaativat lisäselvitystä.

Pron ja Rewaken asiantuntijat kehittävät Nuuttia tiiviissä yhteistyössä.
– Se mahdollistaa nopean prosessilähtöisen etenemisen, jossa automaatiota voidaan lisätä hallitusti askel kerrallaan. Vallitsevan poikkeustilan takia kehitystyö kohdennettiin lomautus- ja työttömyyshakemusten käsittelyprosesseihin, Rewake Oy:n partner Jarmo Mertovaara kertoo.

Nuutin kyvyt eivät rajaudu vain hakemusten käsittelyn automaatioon, vaan automaatiosta voi hyötyä kaikissa prosesseissa. Nuutti ei ole vain poikkeusolojen erikoistapaus, vaan siitä haetaan pysyvää tiimin jäsentä Pron asiantuntijoiden joukkoon.
– Jäsenille tämä tarkoittaa merkittävästi lyhyempää odotusaikaa päivärahojen saannissa, Ruokola kertoo.

Työttömyyskassa Pro on varautunut kasvaviin hakemusmääriin myös muilla tavoin. Lomautettuja jäseniä varten on avattu oma erillinen puhelinlinja, ja henkilökuntaa on palkattu lisää.

Lisätiedot:
Petri Nyyrölä, Työttömyyskassa Pron palvelupäällikkö, puh. 040 573 2984
Jarmo Mertovaara, Rewake Oy:n partner, puh. 0400 414 038

Ajankohtaista

30.4.2025

ERTO: Henkilöstöalalle sopu – 5.5. uhanneet lakot peruutettu

Lue
30.4.2025

Yhteisymmärrys kuntien ja hyvinvointialueiden sopimuskorotuksista saavutettu – ”Tämä osoitti neuvottelujärjestelmän toimivuuden”

Lue
30.4.2025

Tehy, KT ja muut järjestöt: Sopimuskorotuksista on syntynyt yhteisymmärrys kunta- ja hyvinvointialalla

Lue
30.4.2025

Asbestityötä ja työsuojelun ammattipätevyyttä koskevan lainsäädännön muuttaminen, HE

Lue
29.4.2025

Jyty: Kunta- ja hyvinvointialan palkkaohjelman irtisanominen on valitettava käänne

Lue
29.4.2025

Maksuton Kesäduunari-info neuvoo kesätyöntekijöitä koko kesän ajan 

Lue
28.4.2025

Tehy: Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n  kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelman – irtisanominen ei tullut yllätyksenä

Lue
28.4.2025

STTK: Nuorten työelämän epävarmuutta ei saa lisätä – vaikutukset mielenterveyteen ja perheellistymissuunnitelmiin merkittävät

Lue