Pron Antti Rinne: Korealaiset kyykyttävät suomalaisia laivanrakentajia


Teollisuus

– Tämä on surun päivä suomalaiselle arvostetulle telakkateollisuudelle. Rauman pitkä ja ansiokas laivanrakentaminen tällä erää päättyy. 670 huippuammattilaista menettää työpaikkansa. Tähän on tultu korealaisella pääomaköyhällä omistajuudella ja onnettomalla johtamisella. Suomen valtiovalta ei myöskään selviä puhtain paperein, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinne toteaa. 

Suomen valtiovalta ei myöskään selviä puhtain paperein.

STX Finlandin nykyinen omistaja, Korean valtion investointipankki, ei ole keskittynyt omistamiseen, vaan sotkeentunut Suomessa operatiiviseen johtamiseen istuttamalla yrityksen johdossa korealaisia. Ranskan telakalla ranskalaiset ovat saaneet johtaa operatiivista toimintaa.

– Telakan asioista on päättänyt johto, joka ei tunne suomalaista lainsäädäntöä. Operatiiviset päätökset ovat olleet tahmeita, koska niitä on kierrätetty Korean kautta. Suomalaiset huippuammattilaiset ansaitsevat jatkossa myös suomalaiset huippujohtajat, jotka tuntevat laivanrakennuksen ja yrityslainsäädännön, Rinne vaatii.

Laivanrakennus edellyttää rakentamisvaiheessa omistajalta pääomitusta, kunnes laivat luovutetaan tilaajille ja kauppahinta siirtyy telakalle. Korealainen omistaja on jättänyt tämän tekemättä omien taloudellisten ongelmiensa vuoksi. Tästä syystä rakentamisvaiheen rahoitusta on jouduttu hakemaan Suomen valtion erityisluottolaitokselta Finnveralta. Luotonannosta päättää valtiovalta.

Suomen hallitus sulki luotonantonsa kriittisessä vaiheessa

– Suomen hallitus sulki luotonantonsa kriittisessä vaiheessa vuosi sitten miljardiluokan Oasis-kaupan yhteydessä. Päätös syvensi syöksykierrettä, jonka tuloksena nyt Rauman telakka suljetaan ja laivanrakentajat irtisanotaan. Hallitus toimi täysin omaa työllisyystavoitettaan vastaan, Rinne huomauttaa.

Rinne vaatii, että kaikki työvoimaviranomaiset alueella ja valtakunnan tasolla tukevat raumalaisia huippuosaajia työllistymään joko Rauman alueella tai siirtymään työhön muille paikkakunnille.

– Todennäköisesti osa raumalaisista voi saada työtä Turun alueelta ja heitä pitää reilusti tukea esimerkiksi muuttokustannuksissa.

Asiantuntijoiden mukaan laivanrakennus on elpymässä, ja erityisesti amerikkalaiset varustamot suunnittelevat uusia risteilijöitä, jotka aloittaisivat liikenteessä, kun risteilyturismi kasvattaa taas suosiotaan muutaman vuoden kuluessa.

– STX Finland on nyt toteuttanut yrityssaneerauksen, jolla se on taas toimintakykyinen ja kustannustehokas. Suomen hallituksen pitää rahoituksellaan turvata telakalle nykyisten projektien saattaminen loppuun ja osallistuminen uusien laivatilausten eteenpäin viemiseen, Rinne painottaa.

Lisäksi Rinne vaatii kaikkia työnantajia muuttamaan asenteet myönteisiksi palkata kokeneita ammattilaisia. Laivanrakentajilla on huippuosaamista useille aloille, vaikkeivät tulekaan suoraan koulun penkiltä.

***

Pron Malinen: Laivanrakennuksen erityisosaaminen Suomessa on uhattuna